Eurosport aduce noua generație Formula E în prim-plan

După patru sezoane care au trecut la fel de repede precum trec monoposturileelectrice pe circuitele stradale ale lumii, Formula E bifează prima ei mareschimbare, iar Eurosport este prezentă pentru a o aduce fanilor motorsportuluidin România.

Competiția sancționată de Federația Internațională de Automobilism (FIA) și-a dezvoltat a doua generație de mașini, care va debuta în acest weekend pe circuitul de la Ad Diriyah, lângă Riyadh. Cu o estetică mult schimbată, mai futuristă și interesantă, monoposturile care vor încânta fanii din acest sezon sunt și mult mai puternice și eficiente decât cele din anii anteriori. Schimbările fac ca puterea maximă a mașinilor să crească de la 200 kW la 250 kW, în timp ce vitezele de vârf se vor învârti în jurul a 280 km/h, cu peste 60 km/h mai mult decât sezonul trecut.


Start în Grand Prix-ul de Formula E din Hong Kong (2017), credit foto: Mark Sutton/LAT Images/FIA Formula E Series via Getty Images

Pe lângă schimbările radicale de putere, eficiența monoposturilor Formulei E va fi mult îmbunătățită în acest an. Schimburile de mașini de la mijlocul curselor vor deveni istorie, 2018/2019 fiind primul sezon în care bateriile McLaren vor putea propulsa monoposturile pe întreaga durată a unui ePrix. Fiecare cursă din acest sezon va dura 45 de minute plus un tur de circuit, iar locațiile în care se vor da luptele sunt diverse: de la circuite folosite și în Formula 1, cum ar fi cele din Mexic și Monaco, la circuite complet stradale.

Faptul că toate mașinile vor folosi același șasiu Spark va face cursele extrem de echilibrate, iar echipele vor fi nevoite să caute diverse modalități de a-și crea avantaje. Un alt element nou din acest punct de vedere este introducerea unui „mod de atac” cu ajutorul căruia mașinile vor primi o putere adițională de 25 kW odată ce trec printr-un punct de activare plasat în afara trasei normale de cursă. Durata și numărul „atacurilor” accesibile este păstrat ascuns până cu puțin timp înaintea cursei, pentru a spori spontaneitatea deciziilor din întrecere. De asemenea, pentru siguranță, Halo-ul care a debutat în Formula 1 în 2018 va fi folosit și în Formula E începând cu acest sezon.

În ceea ce privește echipele aliniate la start, campioana en-titre, Audi, va avea concurență serioasă din cadrul altei companii mari germane nou-intrată în Formula E. Este vorba de BMW, care a fost cea mai rapidă în testele de presezon, devenind una dintre echipele favorite la titlu. Constructori ca Jaguar sau nou-venita Nissan vor avea șansa lor, în timp ce campioana Techeetah a trecut la motorizare DS după ce Renault a părăsit campionatul.

Toți cei patru campioni ai clasamentului piloților din sezoanele anterioare vor fi la start: Nelson Piquet Jr. pilotează pentru Panasonic Jaguar Racing, Sebastien Buemi pentru Nissan e.dams, în timp ce Lucas di Grassi reprezintă Audi Sport ABT Schaeffler, iar campionul en-titre Jean-Eric Vergne a rămas la DS Techeetah. Alături de aceștia, la start vor fi prezente nume mari ale motorsportului, inclusiv foști piloți de Formula 1 precum Stoffel Vandoorne, Pascal Wehrlein sau chiar Felipe Massa, care va concura pentru Venturi.

„Fan Boost”, modalitatea prin care fanii își vor putea susține literalmente favoriții – oferindu-le putere suplimentară mașinilor pentru scurte perioade de timp – nu va lipsi, numărul de piloți avantajați mărindu-se la cinci. Noul sezon de Formula E la Eurosport România va fi prezentat și analizat de comentatorii Arnold Cobilanschi, Antal Putinică și Alex Cocu.

Pentru a spori spectaculozitatea competiției, campionatul va continua să condenseze weekendurile de cursă într-o singură zi, urmând ca ePrix-urile să aibă loc la doar câteva ore după calificări. Calendarul de curse va conține 12 opriri și 13 curse, după cum urmează:

15 decembrie 2018 – Ad Diriyah (Arabia Saudită)

12 ianuarie 2019 – Marrakesh (Maroc)

26 ianuarie 2019 – Santiago (Chile)

16 februarie 2019 – Mexico City (Mexic)

10 martie 2019 – Hong Kong

23 martie 2019 – Sanya (China)

13 aprilie 2019 – Roma (Italia)

27 aprilie 2019 – Paris (Franța)

11 mai 2019 – Monaco

25 mai 2019 – Berlin (Germania)

22 iunie 2019 – Berna (Elveția)

13 și 14 iunie 2019 – New York (SUA)