SPECIAL/ GICA HAGI este si ”regele” publicitatii? Cine castiga mai mult?

Firmele de la noi au observat şi ele că fotbalul preface în aur tot ce atinge, motiv pentru care au început să se promoveze asiduu cu ajutorul vedetelor “sportului-rege”. Dacă Messi ori Beckham încă nu v-au convins ce să beţi sau ce maşină să vă luaţi, poate că o vor face Stelea, Mutu sau Hagi

România respiră, mănîncă, visează fotbal. Cînd drepturile tv pentru campionatul intern ajung la 102 milioane de euro, explicaţia nu-şi mai are sensul. Fotbalul e mai mult decît un limbaj comun pentru milioane de suporteri, a devenit un punct de reper în viaţa cotidiană. Jocurile Stelei, Rapidului sau CFRului sînt chestiunea zilei, în timp ce fotbaliştii, antrenorii şi patronii din sportul-rege mioritic beneficiază de o atenţie şi o vizibilitate la care visează orice politician. Cu atenţia vine notorietatea, iar cînd ai notorietate, eşti vandabil.

Această lecţie, vesticii au înţeles-o demult şi au şi pus-o în aplicare. În 1909 (!), americanii (cine alţii?) de la Pepsi au rescris pentru totdeauna istoria publicităţii folosind în premieră, într-o reclamă de ziar, chiar un sportiv, cel mai bun pilot de curse al vremii, Barney Oldfield. Era cea dintîi celebritate care garanta pentru un produs, descris ca “o băutură foarte bună… revigorantă, un tonic excelent înainte de o cursă”. 90 de ani mai tîrziu (peste un pod al publicităţii pe care au trecut multe staruri – de la Pele la Platini pînă la Michael Jordan sau Muhammad Ali), sportul, cu fotbalul vîrf de lance, continuă să vîndă pe tot globul. Iar în România, trendul a prins aripi în ultimii ani, vedetele jocului cu balonul rotund devenind imaginea tot mai multor mărci – unele consacrate, altele nu.

Mutu, top seller

I s-a spus “Beckham de România”, şi nu degeaba. Cel mai mediatizat fotbalist român al momentului trebuia să fie lider şi la capitolul “contracte publicitare”, unde conduce detaşat printre jucătorii noştri. Atuul “Briliantului” este pe cît de simplu pe atît de important: interesul extraordinar de care se bucură în rîndul românilor, ce l-a făcut ţinta cea mai atractivă pentru firmele interesate să se promoveze asociindu-se cu marele campion născut la Călineşti. “Explozia” lui Mutu pe scena advertisingului a venit o dată cu transferul la Chelsea, în 2003. Pepsi, Adidas şi Dolce&Gabbana s-au grăbit imediat să obţină, pe sume ameţitoare, semnătura celui care în ţară căpătase o aură de simbol. Însă decăderea ulterioară a argeşeanului (marcată de viaţa extrasportivă tumultuoasă şi scandalul drogurilor) a făcut ca brandurile respective să rezilieze contractul cu Mutu, devenit dintr-o dată “băiatul rău” care le punea în pericol afacerile.

Cum însă viaţa este complexă şi are multe aspecte, la fel ca şi lumea publicităţii, renaşterea atacantului sub culorile Fiorentinei a redeşteptat interesul sponsorilor. Aceleaşi firme care îl renegaseră în 2004, Pepsi fiind exemplul clasic, l-au ademenit cu noi contracte extrem de profitabile. După ce acum cinci ani îl făcuse “gladiator” într-una din campaniile sale, alături de Beckham sau Torres, producătorul de băuturi răcoritoare l-a reactivat pe Mutu drept “Indiana Jones”, într-un spot recent în care mai apar colegii de la naţională Lobonţ şi Marica. Pe lîngă compania menţionată, Adrian a “înscris” pînă acum pentru o sumedenie de alte branduri. Din domeniul vestimentar, el a fost solicitat de Adidas (unde l-a avut coleg de campanie pe Chivu), de firma japoneză Mizuno (care îi oferă ghete personalizate), de celebra casă de modă Dolce&Gabbana (pentru care a şi realizat un catalog şi a jucat rolul de fotomodel), apoi de Undici (o firmă de echipament sportiv italiană), Souvenir Clubbing (altă firmă de vestimentaţie, apare în reclame alături de trei coechipieri) şi, în fine, de Cotton Belt.

Şi asta n-a fost tot! Mutu mai are contract cu dealerul auto Cardinal Motors, de la care a primit vara trecută o maşină Audi S8 unicat, în valoare de 160.000 de euro. Apa minerală Perenna îngroaşă lista “admiratoarelor” lui Adi, convins să o reprezinte în schimbul a 100.000 de euro. Cireaşa de pe tort pentru Mutu a venit însă abia în 2008. Kanal D i-a oferit un contract de două milioane de euro pentru realizarea reality show-ului “Il Fenomeno”, cu 500.000 peste cît cîştigă acesta într-un sezon la Fiorentina! Uluitor sau nu, un fotbalist român obţine din reclame mai mult decît din meseria sa de bază, la fel ca omologii lui din Vest. Şi pe urmele lui încep să calce mulţi.

Hagi e “regele” publicităţii

Alături de Mutu, Gheorghe Hagi este una dintre cele mai curtate vedete din fotbal cînd vine vorba despre publicitate. “Regele” are în spate faima internaţională şi realizările fantastice din cariera de jucător, fiind sinonim cu succesul, ceea ce îl transformă în asul cîştigător pentru orice brand. Hagi a girat produsele Texaco, este imaginea BMW în România, a făcut echipă cu Nadia Comăneci şi Ilie Năstase într-o campanie de mare succes a BRD şi promovează, într-o serie de reclame, serviciile Vodafone.

Totodată, legenda vie a fotbalului nostru are un contract pe un an cu Gillette (alături de Dan Petrescu şi Gică Popescu), încasînd doar pentru acesta, spun surse bine informate, 450.000 de euro, triplu decît cei doi colegi din “Generaţia de Aur”! Hagi obţine astfel din publicitate mult mai mult decît ar face-o pe banca oricărei formaţii din Liga I şi chiar din unele campionate europene. Cîştigurile regeşti ale “Gicanului” fac să pălească salariul celui mai bine plătit fotbalist din Liga I, clujeanul Dorsin (500.000 euro/an). Viitorul nu poate decît să sune bine pentru Hagi, care are practic garantate multe alte asemenea colaborări extrem de lucrative. Iar firmele jubilează, pentru că “nu poţi da greş cînd ieşi în lume cu un campion. E un exemplu pentru comunitate şi îţi sporeşte enorm vizibilitatea”.

Chivu, tot mai interesant

Nici căpitanul naţionalei, Cristi Chivu, nu este străin de reclame. Graţie imaginii sale de profesionist desăvîrşit şi prezenţei agreabile, reşiţeanul a fost la rîndul lui solicitat să iasă în faţă pentru o companie majoră. Chivu a jucat în două reclame pentru Coca-Cola, una înainte de Campionatul European din 2004 şi alta înainte de preliminariile Euro 2008. Prestaţiile actoriceşti ale fundaşului interist au fost apreciate de specialişti, şi se pare că nu va dura mult pînă cînd şi alte firme vor apela la serviciile lui Cristi. Una peste alta, chiar dacă are un salariu anual de circa 3,5 milioane de euro pe “San Siro”, Chivu poate schimba prefixul acestei sume dacă îşi vinde bine imaginea.

Kiriţă şi Balint promovează cosmeticele

Deşi pare greu de crezut, fotbalistul Giani Kiriţă şi fosta glorie stelistă Gabi Balint sînt reprezentanţii unei companii de cosmetice, primul în Turcia, acolo unde şi evoluează pentru Ankaragucu, iar celălalt în România. Este vorba despre Ardes Cosmetici, firma Oanei Turcu, care s-a gîndit că două figuri cunoscute din fotbal îi vor vinde produsele mult mai uşor. După ce s-a extins în Turcia, deschizînd centre în Ankara şi Antalya, Ardes l-a făcut pe Kiriţă imaginea sa datorită popularităţii de care se bucură în Ţara Semilunei. La noi, Ardes este reprezentată de Gabi Balint, ales deoarece “este un exemplu în lumea sportului” şi conferă credibilitate firmei.

“Berarii” Lucescu şi Stelea

Pentru că berea este “alimentul” de bază al microbistului, producătorii din domeniu au încercat să-şi extindă plaja de consumatori ajutîndu-se de figuri cu care aceştia se identifică. Pe cînd era antrenor la Rapid, Răzvan Lucescu a fost abordat de Golden Brau, fiind protagonistul unui spot ce i-a adus aproximativ 10.000 de euro în buzunar. Interesant de remarcat este că Lucescu Jr. a folosit această sumă, se pare, pentru a-şi plăti elevii, care nu mai văzuseră de la Copos nici un ban de cinci etape! Cel care a preluat ştafeta de la Lucescu a fost Bogdan Stelea, portarul Unirii Urziceni fiind protagonistul ultimei campanii a aceleiaşi firme. “Arnold” s-a descurcat bine în faţa camerei, el avînd şi experienţa unei reclame la Pepsi realizate acum un deceniu. Dintre fotbaliştii care au mai promovat diverse mărci de bere îl putem aminti şi pe Ilie Dumitrescu (Holland).

Pancu şi miracolele

Aflat în cea mai bună formă a carierei lui acum cîţiva ani, atît pentru echipa de club, cît şi pentru cea naţională, atacantul Daniel Pancu a fost invitat să fie protagonistul unei reclame la o cunoscută marcă de vopsea. Scenariul era relativ simplu: “Pancone” intra într-o cameră, şuta cu putere într-o minge, iar aceasta colora ca prin minune pereţii încăperii. O singură replică i-a revenit lui Pancu, una care a rămas însă proverbială: “Credeţi în miracole”. Chiar dacă a trezit la vremea respectivă multe zîmbete, prestaţia actoricească a giuleşteanului i-a rotunjit acestuia veniturile cu o sumă apreciabilă.

* pe cînd era la Valencia, Adrian Ilie a semnat un contract de reprezentare cu Campofrio, o companie iberică specializată în producţia de mezeluri ce abia intrase pe piaţa românească. Campania a avut un slogan cu lipici la consumator: “Eşti pe felie cu Adi Ilie”
* Cosmin Contra a promovat acum cîţiva ani produsele Starfood
* Bogdan Lobonţ este imaginea Mitsubishi în România şi a semnat un parteneriat cu echipa de raliuri Hiparion Invest RT

Stiri recente

Dimitrov, în semifinale la Miami, după ce l-a învins pe Alcaraz

Grigor Dimitrov (12 ATP) s-a calificat în semifinalele turneului de la Miami, după ce l-a învins pe Carlos Alcaraz,...