Zonda R: Mai extRem

0
81

Studioul italo-argentinian continuă să ne uimească, ultimul produs fiind Zonda R. Zonda F parcurge, în mîinile unui profesionist, turul de Nürburgring în 7 minute şi 32 secunde, atingînd acceleraţii laterale de aproape 1,5 G. Totuşi, se pare, este un bolid destul de docil, uşor de condus în condiţiile normale de trafi c, fi ind confortabil şi sigur. Nici nu-i de mirare că cele 25 de exemplare s-au vîndut ca pîinea caldă. Anumiţi clienţi, însă, nu s-au declarat foarte mulţumiţi de această polivalenţă uimitoare, pentru ei performanţele pe circuit fi ind prioritare.

Totul a început cu insistenţele unui proprietar de peste Ocean, care deţine deja trei modele Pagani. Zonda R s-a născut sub spiritul libertăţii totale, în sensul că, în afară de siguranţă, inginerii nu au făcut nici un compromis cînd au încercat să stoarcă şi ultimul dram de performanţă din maşină. În septembrie 2006 primele schiţe erau gata, dar era crucial ca propulsorul de origine Mercedes- AMG să fi e gîndit special pentru Pagani. S-a optat pentru motorul V12 de 6 litri, folosit şi pe celebrul CLK GTR, care în acest caz dezvoltă 750 CP la 8.000 rpm şi 710 Nm. Transmisia este secvenţială cu şase rapoarte. Sistemul de admisie este din fi bră de carbon, ambreiajul este multi-disc, sistemul de evacuare este inspirat de maşinile de Formula 1, fi ind construit dintr-un aliaj special (Inconel 625) şi îmbrăcat cu materiale ceramice pentru a se obţine o dispersare optimă a căldurii generate de monstruosul propulsor.

Parada componentelor high-tech continuă cu suspensia executată dintr-un alt material de eră spaţială – Avional, cu şasiul monococă din fi bră de carbon şi cu rezervorul cu patru pompe de benzină inspirat de industria aeronautică. Pentru ca stabilitatea să fi e excelentă, lungimea a crescut cu 394 mm, ampatamentul cu 47 mm, iar ecartamentul cu 50 mm, în timp ce întreaga aerodinamică a fost modifi cată, scopul fi ind obţinerea unui forţe de apăsare superioare. Deşi seamănă la siluetă cu Zonda F, varianta R, în realitate, împarte doar 10% dintre componente cu aceasta. Acest tur tehnologic este de-a dreptul impresionant, Zonda R putînd fi jucăria supremă a celor cu bani. Ca pachetul să fi e complet, bolidul construit de Horacio Pagani nu va fi cu nimic mai prejos în ceea ce priveşte calitatea fi nisărilor şi a materialelor, clienţii urmînd să piloteze într-un interior decorat cu inserţii de fi bră de carbon, titan şi alte materiale scumpe. Toate acestea la preţul de 1,2 milioane de euro nu sînt tocmai o bagatelă, dar de cînd este perfecţiunea ieftină?  

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here