TURUL FRANTEI 2009/ Contratimpul „Disneyland”

0
25

Contratimpul pe echipe de la Montpellier a semănat cu un montagne-russe din celebrul parc de distracţii: viraje multe şi drumuri înguste.

Cicliştii au avut destule probleme la contratimpul pe echipe, din cauza traseului. A fost mai întâi virajul de la început, unde Menchov (Rabobank) şi Ballan (Lampre) au căzut, deoarece l-au abordat în viteză şi prea larg. Directorii sportivi de la echipele care nu plecaseră încă au aflat de problemă, aşa că în restul zilei s-a putut vedea prudenţa rutierilor în acel viraj. Şi nu numai acolo, ci şi în alte locuri, cicliştii se opreau din pedalat cu mult timp înainte de curbă, pentru a nu avea neplăceri, mai ales unde după viraj apăreau borduri care delimitau şoseaua în două.

Apoi, au fost drumurile foarte înguste, care nu le permiteau cicliştilor să se poziţioneze în diagonală pentru a forma trenuleţul prin care să se protejeze de vânt. În unele secţiuni nu încăpeau mai mult de cinci rutieri unul în laterala altuia, astfel că restul de patru rămânea undeva în spate, fără protecţie. Echipele nu s-au putut organiza – poate în afara lui Garmin-Slipstream, care a ales o tactică ingenioasă -, cel mai bine simţind-o Bbox Bouygues Telecom. Într-un viraj strâmt, patru ciclişti au fost aruncaţi de pe şosea pe câmp, din cauza neglijenţei de a nu încetini la timp, dar şi a vântului care a bătut din dreapta, exact în cei patru aflaţi în spatele grupului lor.

Si, dacă n-ar fi fost de ajuns, pe unele secţiuni au fost şi gropi în asfalt. Din nou, echipa care a simţit-o cel mai dur a fost Bbox Bouygues Telecom, patru rutieri de-ai ei având probleme tehnice şi trebuind să schimbe materialul de concurs, de fiecare dată, oamenii din faţă încetinind pentru a-i aştepta, aşa că au pierdut timp preţios. În final, francezii au terminat pe penultimul loc, la 4 minute şi 42 de secunde de învingătorii de la Astana. Spre deosebire de ei, cei de la Garmin-Slipstream s-au clasat pe poziţia a doua, la doar 18 secunde de echipa lui Johan Bruyneel, graţie unei strategii rar întâlnite. Americanii au ales să se debaraseze de cicliştii care aveau probleme, rămânând să parcurgă bună parte din traseu, adică 28 de kilometri, mai mult de jumătate, cu doar cinci oameni, exact câţi aveau nevoie (la contratimpul pe echipe se ia în calcul timpul celui de-al cincilea rutier care trece linia de sosire). Nu orice echipă ar fi putut să valorifice prezenţa a doar cinci sportivi, deoarece una este să ai cinci rutieri care să ducă trena şi alta este să ai nouă. Cu cât grupul este mai redus, cu atât consumul fizic este mai mare. Însă, pe de altă parte, există şi avantaje, mai ales dacă acei puţini oameni din faţă sunt bine pregătiţi şi sunt şi buni la contratimp. În grupul de frunte de la Garmin, se regăseau Bradley Wiggins, David Millar şi David Zabriskie şi Ryder Hesjedal, toţi specialişti la proba contra cronometrului. Şi Christian Vande Velde, ciclistul de calsament general al echipei. Unul dintre plusurile unui grup restrâns este că succedarea la trenă se face mult mai mult mai repede şi mai uşor, apărând mai multă dinamicitate, păstrându-se cursivitatea.

Clasamentul general, dominat de Astana şi Garmin-Slipstream

Garmin-Slipstream a reuşit un contratimp foarte bun, confirmându-şi statutul de favorit, ocupând chiar locul întâi provizoriu. Doar că, nu era ultima echipă de pe traseu…în spatele lor rula Astana. Clubul cu sponsor din Kazahstan a încheiat cei 39 de kilometri din jurul oraşului Montpellier pe primul loc în, 46 de minute şi 29 de secunde, poziţionându-şi astfel nu mai puţin de cinci sportivi la o diferenţă mai mică de un minut faţă de tricoul galben. Contador şi Armstrong, căpitanul oficial şi cel neoficial de la Astana, sunt pe 3 şi pe 2 la general. Spaniolul are 19 secunde în urma liderului Fabian Cancellara (foto), iar americanul are acelaşi timp ca elveţianul de la Team Saxo Bank! Este o situaţie mai rar întâlnită, dar plină de dramatism, ca primii doi ai clasamentului general să fie la egalitate de timp. Pe patru şi pe cinci pot fi găsiţi tot componenţi ai Astanei, Andreas Kloden şi Levi Leipheimer, la 23, respectiv 31 de secunde. După ei, Bradley Wiggins (Garmin-Slipstream, la 38 de secunde) si Haimar Zubeldia (Astana, la 51 de secunde). De fapt, dintre primii 12 clasaţi la general, zece sunt de la Astana ori Garmin-Slipstream, „intruşii” numindu-se Fabian Cancellara şi Tony Martin (Columbia-HTC, locul 8, la 52 de secunde).

Contratimpul pe echipe a răsturnat ordinea, trimiţându-i pe favoriţi pe poziţii mult sub aşteptările lor. Michael Rogers este pe 16 (la 1:32 de Cancellara), Kim Kirchen pe 24 (la 2:16), Frank Schleck pe 25 (la 2:17), Carlos Sastre pe 29 (la 2:44), Cadel Evans pe 35 (la 2:59) şi Denis Menchov pe 72 (la 3:52).

După cum arată clasamentul general în acest moment, pentru tricoul galben se va da o luptă între Astana şi Garmin-Slipstream. Va fi interesant de văzut care va fi tactica internă de la Astana, deoarece Lance Armstrong şi-a schimbat subit părerea şi a declarat că vizează să câştige turul. Dacă înainte de contratimpul de la Monaco, americanul spunea că se va pune în slujba liderului echipei, fie că el se va numi Contador sau Leipheimer, după sosirea de la La Grande-Motte din etapa a treia, Armstrong a declarat pentru televiziunea franceză că nu înţelege de ce trebuie să fie „ucenicul” lui Contador, când el are şapte Tururi ale Franţei câştigate şi ar trebui respectat. Iar, în plus, a făcut o declaraţie în premieră de la revenirea sa în ciclism, şi anume că vrea să câştige Tour-ul pentru a opta dată. Printre cei de la Astana, îşi poate face loc până în fruntea clasamentului Christian Vande Velde, favoritul de la Garmin pentru tricoul galben, şi al cincilea al Turului Franţei din 2008.

Până la sfârşitul turului mai rămân, însă, şaptesprezece etape, iar cele montane nici măcar nu au început, aşa că se pot schimba multe! 

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ