Test Drive: Seat Altea XL

0
85

Foarte multe Multi-Purpose Vehicle (MPV) se dovedesc o dezamăgire.  OK, intră în ele cinci persoane, uneori chiar şapte. Dar  ce se întîmplă cu bagajele lor? Rămîn pe afară. SEAT a rezolvat  însă această problemă, prin lansarea lui Altea XL. 

Ce este un SEAT Altea XL? Răspunsul scurt este  că vorbim despre un MPV extra-long, genul  de maşină ce va transporta confortabil cinci  persoane şi bagajele aferente. Asta este o veste bună,  din cauză că majoritatea vehiculelor din această clasă  nu au sufifi cient spaţiu pentru genţile a cinci persoane  – sau, mai degrabă, au spaţiu pentru acest bagaj, dar  nu şi loc pentru cinci adulţi simultan, ci doar doi sau  trei; mă rog, aţi înţeles unde bat”¦  Asta pare să fifi e o chestiune pe care prea puţini  oameni au observat-o. Este foarte posibil ca drept  cauză să stea faptul că maşinile sunt în ziua de astăzi  prea rar folosite pentru ca căra o mulţime de oameni  şi bagajele lor.

Ele sunt, prea des chiar, folosite pe  post de element de “lifestyle” şi nu sunt măcar pe  jumătate de spaţioase, flfl exibile sau utile pe cît îşi închipuie  proprietarii lor că sînt. Sînt, de asemenea, o  dezamăgire la condus, de parcă asta ar fifi o condiţie  de proiectare.  SEAT Altea XL este antidotul pentru această scăpare,  iar el a fost obţinut foarte simplu de inginerii lui  SEAT: modelul Altea a fost lungit cu 19 centimetri (Altea  fifi ind ea însăşi o versiune lăţită şi lungită a lui SEAT  Leon, dar asta este altă poveste).  Avantajul oferit de această manevră poate fifi  folosit fifi e pentru a înghesui în portbagaj mai multe  genţi, sacoşe, cutii de carton sau aproape orice  altceva vă trece prin minte, fifi e pentru a asigura mai  mult spaţiu pentru picioare pasagerilor. Decizia este  determinată de scopul “expediţiei”, iar ajustarea extrem  de facilă, datorită banchetei din spate, reglabilă  şi înainte-înapoi.  În total, obţineţi 532 de litri capacitate în portbagaj,  faţă de cei 409 standard pentru Altea. Acest spaţiu  ajunge la 635 de litri cu bancheta împinsă la maximum  către înainteşi la 1.604 litri cu bancheta spate  complet rabatată.

În plus, accesul în şi din maşină  este facil, iar în interior distanţa între cap şi plafon  este mai mult decît generoasă. Există de asemenea  diferitele cubicule si compartimente de depozitare  pe care le întîlneşti de regulă într-un MPV, plus măsuţele  pliabile amplasate pe spătarele scaunelor din  faţă. Singurul lucru mai grosolan, cu care nu mă voi  obişnui probabil niciodată, este consola centrală, ce  oferă însă un acces foarte comod la  cam toate comenzile sistemelor electronice  de confort cu care este dotată  maşina. În afară de ea, găseşti chestiile  deja uzual oferite de grupul VAG  – soliditate şi calitate a materialelor şi  fifi nisărilor.  Conceptul funcţionează deci, iar  stilul nu lipseşte nici el. Volkswagen  vrea să poziţioneze SEAT drept o marcă  ale cărei produse sunt sportive şi  arată şi bine – de unde şi fraza de marketing  şi publicitate “auto emocion”. 

Personal, cred că spaniolii merită să  reuşească în încercarea lor. La urmaurmei,  prea multe MPV-uri sînt dezolant  de plictisitoare şi au grave lacune  de caracter. De aceea, este foarte bine  că mai există şi cineva care să încerce  să ofere ceva distinctiv şi dinamic în  ceea ce este practic o piaţă dominată  de conceptul de “utilitate”. Măcar,  SEAT încearc㔦  Există şi limite însă, pentru că indiferent  de încadrezi pe Altea XL – MPVplus,  break/MPV crossover, o nişă în  cadrul unei nişe – această maşină nu  este una sport. Deşi merg cu una, nu  prea înghit maşinile cu motor diesel.  Mai există excepţii – cum a fost chiar  SEAT Leon FR, însă ele nu fac decît să  confifi rme regula. Vrei sport? Atunci  vrei motor pe benzină, compresor sau  măcar un turbo etc”¦  Maşina testată era dotată cu  motorul 1,9 TDI, calul de povară al  grupului Volkwagen. Şi nu orice 1,9,  ci cel de exact 105 CP. Să fifi fost motorina  proastă, să fifi fost greutatea mare  a maşinii, greu de spus, însă XL s-a  plasat la polul opus faţă de Leon FR.  Sportivitate? Nu am găsit la această  versiune Altea XL.  Am găsit însă ceea ce vrea, de  fapt, SEAT să ofere prin ea: confort,  spaţiu, echipare standard generoasă  şi opţionale nu foarte scumpe, motor  şi cutie de viteze ce înghit sute de mii  de kilometri aproape fără întreţinere.  Ce trebuie să ştie cumpărătorul lui  Altea XL este că sub capota cu aer  latino se aflfl ă tehnologia şi mecanica  Volkswagen şi, ascunsă şi mai adînc,  fifi losofifi a “value-for-money”. La ce “value”?  În orizontul de 20.000 de euro,  cu tot cu “precepţia””¦

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here