PREVIEW FORMULA1/ Un sezon nebun!

0
57

Weekend-ul acesta începe noul sezon de Formula 1, care vine cu modifi cări majore în ceea ce priveşte regulamentul tehnic. În rîndul echipelor nu au avut loc schimbări importante, grupările de top debutînd în noul sezon cu aceiaşi piloţi

Pentru 2009, Federaţia Internaţională de Automobilism (FIA) a pregătit numeroase schimbări de regulament, cu scopul declarat de a reduce costurile şi de a îmbunătăţi spectacolul pe pistă. Aerodinamica monoposturilor este complet diferită faţă de anul trecut, eleronul faţă fiind acum mai lat şi poziţionat mai jos. Au dispărut multe aripioare laterale, evacuările sînt montate mai în spate, iar totul are o forma mai îngustă. Flapsurile eleronului faţă se pot ajusta acum cu maxim 6 grade, nasul este poziţionat mai sus, iar eleronul spate este acum mai îngust şi mai înalt. Toate acestea reduc aderenţa maşinii, dar în acelaşi timp reduc greutatea pe puntea spate şi sporesc şansele de depăşire, fiind mult mai uşor să te apropii de monopostul din faţa ta. Turaţia maximă a motorului a fost redusă de la 19.000 la 18.000 rpm şi fi ecare pilot va avea disponibile doar 8 propulsoare pentru tot sezonul, ceea ce înseamnă că unele vor fi folosite trei weekend-uri de cursă, în loc de două, ca anul trecut.

Pentru debutul de sezon va fi interesant de văzut ce echipe vor folosi KERS, sistem ce recuperează energia cinetică generată în timpul frînării. Principiul său de funcţionare este simplu. Un generator transformă energia cinetică în energie electrică, care este depozitată într-o baterie. Timp de maxim 6,5 secunde pe tur această energie poate oferi un surplus de 82 CP. Totul pare avantajos pentru piloţi, dar dacă se apasă butonul de activare prea repede şi fără a avea aderenţă, maşina se va răsuci.

După 11 ani, pneurile slick vor reveni în Formula 1, oferind o aderenţă mai bună şi curse mai distractive, iar anul acesta, piloţii vor avea o influenţă mai mare asupra rezultatelor şi vor trebui să facă lucrul potrivit, la momentul potrivit. Din declaraţiile tuturor reiese că în 2009 nu va mai fi suficient doar să ai cea mai bună maşină, ci va trebui să fii şi foarte inteligent şi să ştii să te adaptezi cît mai rapid şi să te foloseşti de noile reglementări tehnice şi de noul comportament al monoposturilor. Pe scurt, cam acestea ar fi principalele noutăţi din punct de vedere tehnic.

Niciun mare favorit

Din punct de vedere sportiv, este greu de pronosticat acum cine are cele mai mari şanse la titlu. După evoluţiile de peste iarnă, este evident că Lewis Hamilton (McLaren Mercedes), Kimi Raikkonen (Ferrari) sau Fernando Alonso (Renault) se numără printre oamenii care trebuie luaţi în calcul. Însă în teste maşinile lor nu au rut gura tîrgului, aşa cum s-a întîmplat cu monopostul Brawn GP (fosta Honda F1, echipă care a fost achiziţionată de directorul său, Ross Brawn, şi care în 2009 foloseşte motoare Mercedes). Însă deşi casele de pariuri s-au grăbit să îl pună pe lista favoriţilor pe Jenson Button, unul dintre piloţii acestei echipe, o imagine mai clară asupra raportului de forţe din Formula 1 o să ne facem abia după primele etape, cînd Marele Circ va veni în Europa. Pînă atunci, fostul pilot şi comentator TV Mark Blundell îl vede pe Kimi Raikkonen drept principal favorit la titlu. El nu îl scoate însă din calcul nici pe Hamilton, în timp ce printre echipele ce ar putea să înlăture din top pe Ferrari şi McLaren le aminteşte pe BMW Sauber şi Renault. Surprize plăcute mai pot veni şi de la Robert Kubica (BMW Sauber) sau Sebastian Vettel (Red Bull Racing).

Spre deosebire de 2008, în acest sezon vom avea numai 17 etape. Au dispărut din calendar Marele Premii din Franţa şi Canada, deşi ambele curse erau unele cu tradiţie. În schimb a apărut o nouă etapă în Orientul Mijlociu, la Abu Dhabi, pe un circuit nou construit şi care, cel puţin din scheme şi din poze pare foarte interesant.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here