MOTORSPORT/ Un an istoric

0
159

În istoria Formulei 1, anul 2009 va rămâne unul ce a adus multe schimbări, multe surprize, dar şi un moment negru. Ca să respect ordinea cronologică a evenimentelor, prima modificare importantă făcută în acest an a fost la nivelul aerodinamicii monoposturilor. Din punct de vedere tehnic, de zeci de ani Formula 1 nu mai avusese parte de o schimbare de regulament atât de drastică.

Noile reguli li s-au potrivit ca o mănuşă lui Ross Brawn şi grupării sale, care au conceput un monopost apropiat de perfecţiune. Maşina acestei noi echipe a fost aproape imbatabilă în primele 7 etape, câştigând 6 dintre ele. Toate aceste victorii i-au aparţinut lui Jenson Button, care s-a distanţat decisiv în clasamentul piloţilor încă de la jumătatea sezonului.

A venit apoi şi momentul trist al sezonului, acela în care a ieşit la iveală aranjamentul făcut de Flavio Briatore, Pat Symonds şi Nelson Piquet jr. la Singapore, în 2008. După aproape un an, Piquet a început să vorbească şi a povestit cum a lovit intenţionat maşina de parapet, pentru a-l ajuta pe Fernando Alonso să câştige acea cursă. FIA a tăiat în carne vie, Briatore primind o interdicţie pe viaţă pentru toate sporturile cu motor, iar Symonds una pe 5 ani. Tot acest scandal a umbrit Marele Circ, care în 2009 a mai primit şi alte veşti proaste, cum ar fi retragerile din competiţie ale BMW şi Toyota, doi importanţi constructori de automobile ce aveau echipe de uzină.

Tot Loeb

În Campionatul Mondial de Raliuri (WRC), francezul Sebastien Loeb a reuşit să facă istorie în motorsport, devenind primul pilot din istoria Federaţiei Internaţionale de Automobilism care câştigă şase titluri consecutive într-una dintre competiţiile patronate de FIA. Francezul de la Citroen şi-a adjudecat titlul WRC în 2009 pe ultima sută de metri, la un singur punct diferenţă la general, după ce a câştigat Raliul Marii Britanii în faţa rivalului său, pilotul Ford, Mikko Hirvonen. Practic, de şase ani încoace, Loeb şi Citroen nu au avut rivali, deşi cei de la Ford, mai întâi prin Marcus Gronholm, iar acum prin Mikko Hirvonen au făcut tot posibilul pentru a-l învinge.

Todt, noul preşedinte

Tot în 2009, francezul Jean Todt a fost ales în funcţia de preşedinte al Federaţiei Internaţionale de Automobilism, el urmând să îl înlocuiască pe Max Mosley, care ocupa această funcţie de 16 ani. Todt a fost preferatul cluburilor auto afiliate la FIA, primind 135 de voturi. Contracandidatul său, fostul campion mondial de raliuri Ari Vatanen, a fost votat de numai 49 de cluburi auto. Succesul francezului s-a datorat cel puţin parţial sprijinului necondiţionat oferit de Mosley încă dinainte ca acesta să îşi anunţe oficial intenţia de a candida la funcţia supremă în cadrul FIA. Noul preşedinte are dificila misiune de a gestiona Formula 1, pe lângă celelalte competiţii afiliate la FIA, dar şi alte ramuri ce vizează protecţia mediului înconjurător sau siguranţa rutieră.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here