Formula1/ Multe noutati aerodinamice

0
53

Chiar dacă mai este mult pînă la prima etapă, sezonul 2008 a început deja în Formula 1. În ultimele două săptămîni, toate echipele au testat mai întîi la Jerez, apoi la Valencia

Chiar dacă abia s-au terminat primele două săptămîni de teste din 2008, maşinile au cunoscut numerose modificări. Designul monopostului BMW Sauber F108 a surprins deja prin inovativele aripioare de pe eleronul faţă, componentă cunoscută popular sub numele de “nas”. Aceste noi componente au fost poziţionate într-un mod cu totul nou, după cum se poate vedea şi în imaginea detaliată. Noul nas pare a fi o combinaţie între nişte aripioare ce au mai fost folosite în trecut şi nasul dublu testat anul trecut, dar interzis de către regulamentul tehnic al Formulei 1.

Dacă mai multe echipe au adăugat diverse asemenea componente în zona nasului, BMW încearcă o soluţie diferită, aripioarele maşinii constructorului german fiind poziţionate foarte sus. Rolul lor este să trimită un curent de aer spiralat peste cockpit, care ajută la crearea unei forţe de apăsare mai mari pe puntea spate. Avînd în vedere că poziţionarea acestor noi aripioare nu obstrucţionează vizibilitatea pilotului şi corespund regulamentelor în vigoare, dacă BMW consideră că sînt eficiente, înseamnă că le vom vedea şi în cursă.

Şi cei de la McLaren Mercedes au un nou element aerodinamic faţă de sezonul trecut: aşa-zisele capace ale roţilor din faţă. După o perioadă mai lungă de cercetări în tunelul de vînt, echipa britanică a început testele acestora şi pe pistă. Mai multe echipe folosesc aceste capace, pentru că ele direcţionează mai bine aerul spre restul maşinii, pe lîngă roţile din faţă. Însă, faţă de restul plutonului, McLaren a ales un alt design al acestora. Capacele, care sînt fixe şi nu se învîrtesc cu roata, au fost gîndite astfel încît deschiderile lor să fie în dreptul orelor 4 şi 7 – ca să vă imginaţi mai bine – şi poziţionate aşadar mai mult în faţa axului roţii. Acestea au un design care să favorizeze trecere aerului pe acolo fără exercitarea unei presiuni în plus asupra roţii, eliminarea curentului de aer făcîndu-se în spirală. Ei bine, aceste două noutăţi de la BMW Sauber şi McLaren Mercedes sînt doar cîteva dintre multele inovaţii cu care au venit echipele şi, probabil, două dintre puţinele care pot fi văzute şi analizate fără probleme cu ochiul liber. Un lucru este însă cert, nu vor fi şi ultimele inovaţii ce vor fi testate pînă la începutul sezonului propriu zis, care va debuta la Melbourne, pe 16 martie, cu Marele Premiu al Australiei.

FIA îi va superviza pe stewarzi

Federaţia Internaţională de Automobilism a decis să îi supervizeze pe stewarzii curselor din sezonul 2008 de Formula 1, pentru a înlătura orice comentarii asupra deciziilor luate de aceştia în timpul unei etape. Omul cre conducea stewarzii şi era prezent la fiecare cursă, Tony-Scott Andrews, s-a retras la finele anului trecut, iar FIA a profitat de ocazie şi a restructurat organizarea acestor comisari de cursă. În loc de a folosi un steward permanent alături de alţi doi desemnaţi individual pentru fiecare cursă – unul internaţional şi altul din partea autorităţii sportive naţionale din ţara gazdă a evenimentului -, FIA a decis să folosească trei persoane, care vor fi toate nominalizate individual pentru fiecare etapă. Aceşti trei oficiali vor fi asistaţi de Alan Donelly, reprezentantul oficial al preşedintelui FIA, Max Mosley. Pentru ca stewarzii să fie cît mai imparţiali, ei vor fi aleşi dintre cei de naţionalităţi neutre, diferite de cele ale piloţilor din Formula 1.

           

Continuarea in numarul 95
(29 ianuarie – 4 februarie 2008)
Sport Magazin

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here