EXCLUSIV: Interviu Razvan Panaitescu

0
74

La doar 24 de ani, Răzvan Panaitescu a fost numit în funcţia de director de imagine al clubului Rapid, post ocupat în ultimii ani de actualul secretar general, Cristi Costache. Un rol cu atît mai important pentru tînărul jurnalist cu cît suporterii rapidiştii au pus mai mereu mare preţ pe acest domeniu

SportM: Ai fost fan al Rapidului de mic copil?
Răzvan Panaitescu: Aş fi ipocrit să spun că m-am născut rapidist… Am devenit rapidist cînd am văzut pentru prima oară ce înseamnă să lupţi împotriva unui sistem. Se întîmpla acum zece ani, cînd Rapidul lui Mircea Lucescu nu era lăsat să cîştige un titlu pe care îl merita cu vîrf şi îndesat. Am îndrăgit apoi echipa asta şi între timp am ajuns chiar să o iubesc…

SportM: Imaginea Rapidului a fost deseori legată de cea a fanilor, dar în acest moment relaţia club-suporteri este destul de tensionată. Cum se poate rezolva?
Panaitescu: Realitatea e că pasiunea suporterilor a ţinut acest club în viaţă timp de 84 de ani. Asta le dă dreptul să-şi exprime întotdeauna părerile şi poziţia faţă de evoluţia Rapidului. Important e ca lucrurile să nu degenereze, pentru că în final ne dorim cu toţii acelaşi lucru: un Rapid puternic, cîştigător!

SportM: Au existat momente cînd fanii au influenţat numirea şi schimbarea antrenorilor…
Panaitescu: Oricine a fost pe Giuleşti şi-a dat seama ce înseamnă suporterii rapidişti. Chiar dacă vizita celor de la Nürnberg nu e o amintire plăcută, nu pot să uit declaraţiile nemţilor de la finalul meciului… Jucători obişnuiţi cu stadioanele de peste 40.000 de locuri din Germania spuneau că n-au simţit niciodată mai multă presiune venită din tribune!

SportM: În mod normal, cea mai bună punte între suporteri şi echipă este presa. De ce la Rapid jucătorii au fost nevoiţi uneori sa dea socoteală în mod direct fanilor?
Panaitescu: Dialogul nu face rău nimănui, ci dimpotrivă. Iarăşi revin la exemplul nemţilor şi îmi aduc aminte că la antrenamentele lor asistau în permanenţă suporteri: veneau oameni de toate vîrstele, chiar şi femei, urmăreau şedinţa de pregătire din tribună, iar la final jucătorii le stăteau la dispoziţie pentru autografe sau poze…

SportM: Cît de importantă este imaginea pentru clubul Rapid, mai ales că suporterii alb-vişinii au pus mai mereu pe primul plan acest lucru chiar în dauna cupelor şi trofeelor?
Panaitescu: Pe mine mă amuză sondajele de pe Internet care vor să demonstreze care e cea mai iubită echipă din ţară. Cred că ataşamentul faţă de club se demonstrează în perioadele grele, atunci cînd oamenii rămîn aproape de echipă, nu printr-un click de mouse apăsat de acasă sau de la birou. Pe Giuleşti veneau 20.000 de suporteri la meciuri de Divizia B, iar asta spune totul.

SportM: Se poate face profit din comercializarea produselor cu însemnele clubului?
Panaitescu: În momentul de faţă nu se poate vorbi despre sume semnificative pentru bugetul clubului. Pe de altă parte, e adevărat că nu putem vorbi despre acest segment de marketing ca despre unul exploatat la maximum. Mai e mult pînă în ziua în care cluburile din România vor fi aproape de a se autosusţine la fel ca societăţile mari din afară. Deocamdată, aportul oamenilor care investesc în fotbal este esenţial.

SportM: Te vei implica şi în aceste lucruri, ai cîteva idei pentru viitorul apropiat sau îndepărtat?
Panaitescu: Cred că, în momentul de faţă, piaţa virtuală a devenit una foarte importantă, nu numai pentru cluburile de fotbal. Lucrăm deja la un nou portal de internet, care va cuprinde şi un magazin online complex şi funcţional. E important ca produsele cu însemnele clubului să poată ajunge la suporterii rapidişti din toată ţara, iar Internetul este cea mai simplă şi eficientă soluţie…

SportM: Din păcate, multe glorii ale Rapidului au o situaţie financiară precară. Există soluţii pentru redresarea situaţiei sau acest aspect va rămîne întotdeauna unul delicat?
Panaitescu: E greu de vorbit despre soluţii, însă dincolo de asta rămîne un lucru: conducerea acestui club a demonstrat de cîte ori a avut ocazia că îşi respectă legendele.

SportM: Multe cluburi se mîndresc cu vitrina lor de trofee şi au un muzeu dedicat echipei. De ce în România se acorda prea puţină importanţă acestui lucru?
Panaitescu: E adevărat că la noi în ţară s-au făcut puţine din acest punct de vedere. În afară există un adevărat cult pentru trecut, tradiţie, palmares… Rapidiştii au toate motivele să fie mîndri de istoria acestui club, iar ideea constituirii unui astfel de muzeu este una dintre priorităţile noastre.

SportM: Cînd vor avea suporterii giuleşteni ocazia să poată mînca un mic în interiorul stadionului şi să bea o bere, fie ea şi fără alcool?
Panaitescu: Punctul de vînzare de la intrarea spre Peluza I a fost doar începutul, deşi trebuie să recunoaştem că sîntem departe de ce oferă stadioanele din Germania, spre exemplu. Aici ne lovim şi de problema infrastructurii stadionului: în 1939, cînd a fost inaugurată arena, nimeni nu s-a gîndit unde vor fi amplasate restaurantele, magazinele pentru suporteri şi toate spaţiile pe care le oferă stadioanele moderne de astăzi.

SportM: Provii din rîndul presei. Vei impune sau vei recomanda jucătorilor să intre în silenzio stampa dacă vor avea diverse nemulţumiri?
Panaitescu: Mi se pare o soluţie extremă. E important să acceptăm că avem nevoie de presă în aceeaşi măsură în care presa are nevoie de noi. Însă e esenţial ca relaţia cu presa să fie una corectă… Atunci cînd, de dragul senzaţionalului, unii aleg să arunce aşa-numite “bombe de presă” fără să verifice corectitudinea informaţiilor, este normal să existe o reacţie de protest a jucătorilor.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here