EXCLUSIV Dan Girtofan: Intotdeauna mi-am dorit sa ajung campion national

0
139

Intrat în lumea raliurilor în urmă cu două decenii din postura de mecanic de asistenţă, Dan Gîrtofan a ajuns să fie considerat liderul actualei generaţii de piloţi. Împreună cu copilotul Adrian Berghea, “Giri” a devenit anul acesta pentru a doua oară campion naţional absolut de raliuri, performanţă care îl propulsează în topul celor mai buni piloţi români din ultimul deceniu

SportM: Acum toată lumea se întrece în laude la adresa ta, dar pînă să ajungi la acest nivel, ai făcut multe sacrificii…
Dan Gîrtofan: Nu provin dintr-o familie cu tradiţie în domeniu. Tata era un om important în Braşov, director de fabrică, dar eu am preferat mai mereu vaselina şi mirosul de benzină. Am făcut Liceul Auto din localitate şi am cochetat de mic cu kartingul. Nu prea am apucat eu însă să conduc, pentru că mai mult spălam piesele de la maşina băieţilor mai mari… Ulterior am devenit mecanic de asistenţă tehnică şi am lucrat peste un deceniu în domeniu, trăind astfel în lumea raliurilor. De pilotaj m-am apucat tîrziu, prin 1995, cînd aveam deja 27 de ani. Trebuie să recunosc că nu am avut o viaţă prea liniştită, dar am ştiut întotdeauna ce vreau de la ea…

SportM: Cum a fost trecerea de la munca de mecanic la cea de pilot?
Gîrtofan: Pentru a deveni cu adevărat un profesionist, am furat meseria de la alţii, iar arta de a stăpîni volanul am căpătat-o prin multe ore de antrenament. Mi-am dorit mereu să ajung campion naţional şi mi-a trebuit şapte ani pînă să reuşesc acest lucru, în 2004. Trăiesc pentru raliuri, nu fac nimic altceva. Nu am alte activităţi, nu conduc fi rme sau ceva de genul. Nu sînt aşadar un om de afaceri căruia îi place să se plimbe cu maşinuţa lui scumpă.

SportM: Care este în opinia ta motivul pentru care Campionatul de Raliuri al României nu este transmis în direct de televiziunea publică sau de altă televiziune?
Gîrtofan: CRR este un produs, şi, sincer, nu e treaba mea să-l vînd. Sînt alţii care trebuie să facă acest lucru. În ultima perioadă, lucrurile s-au îmbunătăţit totuşi în acest sens. Federaţia a semnat un parteneriat cu TVR, în urma căruia se realizează emisiuni de profil, iar noi, piloţii, sîntem invitaţi uneori în studio să vorbim despre etapele de Formula 1. E un pas înainte.

SportM: După ce aţi ieşit campioni naţionali, fanii automobilismului autohton se aşteaptă de la voi să mergeţi în 2008 şi în campionatul mondial…
Gîrtofan: Teamă nu ne este, dar mai sînt multe lucruri de realizat şi pe plan intern, iar participarea ar necesita bani foarte mulţi, aproximativ 100.000 de euro pe etapă. Îl avem acolo deja pe Claudiu David, care a concurat în cîteva etape, dar, sincer, eu mi-aş dori doar un calendar complet, cum a realizat Titi Aur în 2003. Personal, am mai mers în 2004 la raliul Marii Britanii, dar am avut această ocazie doar prin prisma faptului că sponsorul nostru de atunci avea interese la Londra. În campionatul mondial este o luptă acerbă între companiile petroliere şi între marii constructori de maşini. Se bagă bani mulţi, dar din imagine se cîştigă triplu.

SportM: Comparativ cu ce există în campionatul mondial, la ce nivel tehnic se situează maşina pe care aţi concurat în CRR?
Gîrtofan: Avem exact aceleaşi dotări ca cei de afară. Sînt cel puţin 20 de maşini de top în Campionatul de Raliuri al României, a căror valoare ajunge la 150.000 de euro.

SportM: Ce caracteristici tehnice are o maşină de raliuri?
Gîrtofan: Modelul pe care îl pilotez, Subaru Impeza, atinge 100 km/h în doar 4,2 secunde. Dar nu acesta este amănuntul cel mai important, ci stabilitatea maşinii, suspensiile şi comportamentul în viraje. Puterea este limitată, nu ai voie să dezvolţi peste 287 de cai putere, iar viteza maximă ajunge în jur de 195 km/h. Suspensiile costă pînă la 15.000 de euro, maşina putînd efectua viraje de 70 grade cu 180 km. Pe deasupra, faţă de un bolid normal, caroserile sînt ranforsate, iar securitatea ne este asigurată de barele de protecţie.

SportM: Cum eşti la volan în viaţa de zi cu zi?
Gîrtofan: Foarte prudent, din refl ex sînt atent la toţi din jurul meu. Unii prieteni îmi spun chiar în glumă să trec în dreapta, că pilotez ca bunica. Dacă ai talent la şofat, e recomandat să ţi-l arăţi în cadru organizat, nu riscînd viaţa ta şi a altora pe şoselele patriei.

SportM: Mulţi piloţi de raliuri au participat poate în adolescenţa lor la curse ilegale de maşini. Ce părere ai despre acest fenomen?
Gîrtofan: Nu le recomand nimănui. Poate sună dur, dar aici linia de sosire este întotdeauna o cruce mare!

SportM: Cît poate cîştiga un pilot de raliuri în România?
Gîrtofan: Nu sînt sumele care se învîrt în lumea fotbalului, dar poţi trăi decent. Personal, cîştig cam 3.000 de euro lunar, dar sper ca pe viitor munca să îmi fi e apreciată mai mult…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here