EDITORIAL VLAD ROŞCA/ Crema cremelor

0
132

Răsfoind ziarul austriac „Kurier” am dat peste nu mai puţin de patru pagini rezervate aceluiaşi articol: „Willkommen in der Champions League”, adică „Bun venit în Liga Campionilor”. Pardon, în „Champions League”, deoarece, „grupele” nu erau alcătuite din echipe de fotbal, ci din actori, regizori, dirijori de operă, vedete pop, pictori, cabaretişti, actori şi actriţe.

Champions League nu mai este doar o competiţie sportivă. Fenomenul a pătruns atât de mult în cultura modernă, încât acum exprimă însuşirile unei fiinţe sau ale unui obiect. Iată, avem regizori, actori şi pictori de Champions League. Asta înseamnă că făcând parte din „Champions League”, te numeri printre cei mai buni, indiferent de sfera în care activezi. 

Cum, nu te-ai calificat în grupe? Atunci încă mai ai multe duble de tras, domnule regizor, pentru a fi apreciat. Degeaba ai fost la Cannes dacă nu ai intrat în „Champions League”, înţelegi? Rânduiala valorilor s-a schimbat de când UEFA nu s-a mai mulţumit doar cu echipele campioane naţionale într-o competiţie. Le-a absorbit şi pe cele de pe locurile doi, trei şi patru, şi acum se pare că şi pe voi, oameni de ştiinţă şi de cultură. Pentru că „Champions League” a devenit un adjectiv (Ce fel de persoană? De Champions League) indicator al calităţii şi, deci, vă măsoară şi rezultatele dumneavoastră. Să nu cumva ca în curând să îl găsim în dicţionare ca sinonim al valorii, definită în DEX precum „sumă a calităţilor care dau preţ unui obiect, unei fiinţe, unui fenomen”.

Se pare că, pentru a merita vizionat, un film trebuie să fie „de Champions League”. Vai şi amar dacă este doar unul de „Liga I”. Ar rămâne multiplexurile şi IMAX-urile pe jumătate goale…

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ