Dakar 2008: O cursa a vietii

0
28

Ajuns la ediţia jubiliară cu numărul 30, raliul Dakar îi fascinează în continuare pe iubitorii sporturilor cu motor, dar şi pe amatorii de senzaţii tari, care extrag adrenalină din dunele deşertului

În urmă cu trei decenii, francezul Thiery Sabine se rătăcea pe tărîm african, iar aventura sa avea să se transforme în cel mai dificil rally-raid al lumii. Lacul Roz, mai precis laguna din apropierea oraşului african Dakar, a atras ca un magnet mii de piloţi profesionişti. Lor li s-au adăugat de-a lungul timpului şi personalităţi din viaţa politică ori din show-biz: prinţul Albert de Monaco, prinţesa Caroline de Monaco, cîntăreţul Johnny Hallyday sau campionul olimpic de ski alpin Luc Alphand. Punte de legătură între Europa şi Africa, Dakar-ul a traversat în cele 29 de ediţii 21 de state africane, 13.600 de concurenţi luptînd pînă în prezent cu deşertul Saharei. Victoria nu a fost însă mereu de partea umanităţii şi a tehnologiei, 50 de piloţi pierzîndu‑şi viaţa în istoria raliului. Poate tocmai de aceea raliul Dakar este considerat una dintre cele mai periculoase şi spectaculoase competiţii sportive de pe mapamond.

Noi recorduri

Ediţia jubiliară din acest an va înregistra noi cifre spectaculoase: 245 de motociclete, 180 de maşini şi 85 de camioane vor lua startul pe 5 ianuarie din Lisabona cu destinaţia Dakar. Concurenţii vor parcurge în total 9.273 km pe traseul Portugalia, Maroc, Mauritania, Senegal. Ediţia din 2007 a fost un real succes mediatic, peste 150 de milioane de telespectatori din Europa au urmărit imagini de la raliul Dakar. Ţînînd cont că anul trecut la start s-au aliniat nu mai puţin de 25 de femei şi că 40% din participanţii la categoria moto au fost debutanţi, se preconizează că ediţiile următoare vor atrage din ce în ce mai mulţi piloţi. Aşadar, succesul pare asigurat.

În lumea bună

Prima participare românească în Dakar s-a înregistrat în 2005. Atunci, sub steagul tricolor au concurat Romeo Dunca – care a ajuns la finiş pe locul 79, şi Francois Vulliet, care, din păcate, a trebuit să se retragă în urma unei fracturi de claviculă. În 2006, Zsolt Szilveszter a fost accidentat grav pe drumul de legătură dintre tabără şi startul în proba specială, avînd nevoie de cîteva săptămîni de spitalizare. În 2007 au concurat patru piloţi cu licenţă din partea Federaţiei Române de Motociclism: Marcel Butuza, Martin Freidanametz, Francois Vulliet şi Mani Gyenes, ultimul reuşind cea mai bună clasare din istoria participărilor româneşti, locul 46 în clasamentul general. Ediţia din acest an va consemna o nouă premieră românească: primul echipaj românesc (Gabi Nicolae şi Liviu Stan) care concurează cu un automobil în raliul Dakar, maşina fiind un Mitsubishi L200 preparat chiar de echipaj. Lor li se vor alătura Mani Gyenes, Marcel Butuza, Romeo Duicu şi Alex Gîrbacea, care vor concura la categoria moto.

Numărul unu

Născut pentru a concura în cele mai dure competiţii moto ale planetei, Mani Gyenes a confirmat că este cel mai bun pilot de enduro şi rally-raid din România. Cu două victorii la activ în competitia Red Bull Romaniacs, clasa Experţi-echipe, lui Mani i s-a oferit şansa de a concura în ediţia 2007 a Dakar-ului. Cel mai dificil rally-raid al lumii a însemnat pentru pilotul sătmărean clasarea pe locul nouă la categoria debutanţi şi pe locul 46 în clasamentul general. Cea mai recentă performanţă pentru Many o reprezintă obţinerea medaliei de argint la International Six Days Enduro, unde Mani a fost primul pilot român participant în istoria de peste 82 de ani a competiţiei. Ca şi anul trecut, pilotul român va face parte din echipa regională MOL Dakar Team, alături de alţi piloţi din estul Europei. „Deşi am terminat o dată Dakar- ul, am învăţat chiar de la piloţii de uzină că nu este nimic sigur în această competiţie, aşa că îmi doresc foarte mult să ajung la finiş în 2008 şi sper că experienţa acumulată în acest an mă va ajuta să ajung pe o poziţie cît mai bună în clasamentul general”, declară Emanuel Gyenes.

Pentru tricolor

În componenţa Marcel Butuza, Romeo Duicu şi Alex Gîrbacea, Dakar Vectra Racing Team va fi prima echipă sută la sută autohtonă care participă la cel mai dur rally-raid al lumii. Cu o experienţă de peste două decenii în lumea motocrosului, Marcel Butuza s-a reorientat în ultimii ani către enduro şi rally-raid. În 2006 a devenit primul pilot român care termină o etapă în Campionatul Mondial de Rally-Raid (Desert Challenge), iar anul acesta a reuşit o clasare deosebită, locul opt în clasamentul general. Pentru Romeo Duicu şi Alex Gîrbacea, raliul Dakar va reprezenta însă probabil aventura vieţii lor. Intraţi mai de curînd în lumea sporturilor cu motor, cei doi sînt nişte sportivi prin excelenţă, Romeo practicînd în trecut artele marţiale, iar Alex rugby şi schi alpin. Pentru a se obişnui cu deşertul, cei doi l-au însoţit în luna septembrie pe Marcel Butuza la Raliul Faraonilor, al doilea raliu ca lungime după Dakar.

Sport Magazin numarul 91 (25 – 31 decembrie 2007)

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ