CASELE DE PARIURI, PUBLICITATE ILEGALĂ PE SPATELE SPORTIVILOR ȘI CLUBURILOR!?

Cum era și firesc, imaginea Simonei Halep sau rezultatele înregistrate de naționalele de fotbal sau handbal au stârnit interesul marilor branduri, inclusiv ale caselor de pariuri. Însă, unele companii, printre care și casele de pariuri Netbet sau Unibet, se pare că se folosesc abuziv de imaginea sportivilor, în special pe social media, fără să aibă o relaţie contractuală cu aceștia. Una dintre cea mai întâlnite practici de “asociere” cu imaginea Simonei, spre exemplu, s-a înregistrat pe platformele de socializare, sub forma unui mesaj de încurajare alăturată cu numele firmelor, prin asta compania “câştigând” like-urile fanilor şi nu numai. Ori acest lucru nu este legal, existând legislație în ceea ce priveşte reglementarea drepturilor la imagine şi la nume ale sportivilor, drepturi care să fie corelate cu sancţiuni specifice.

Transfer ilegal de imagine?

Potrivit Codului Civil, orice persoană are dreptul la propria imagine, iar în exercitarea acestui drept aceasta poate să interzică sau să împiedice reproducerea, în orice mod, a înfăţişării sale sau, după caz, utilizarea unei asemenea reproduceri. Potrivit legislaţiei drepturilor de autor, utilizarea unei opere care conţine un portret necesită consimţământul persoanei reprezentate în portretul respectiv. Consimţământul nu este necesar decât în cazul în care persoana reprezentată în portret a primit o remuneraţie pentru a poza pentru acel portret. Conform legii drepturilor de autor, constituie opere protejate operele fotografice, precum şi orice alte opere exprimate printr-un procedeu analog fotografiei. Astfel, publicarea neautorizată a unei fotografii va constitui o încălcare a prevederilor legii privind dreptul de autor. Procedeul prin care unele companii s-au folosit de performanţele Simonei sau ale naționalelor se numeşte transfer de imagine.

Publicitatea înșelătoare este socotită infracțiune

În practica judiciară europeană, cu precădere în Dreptul francez, există un astfel de transfer în cazul persoanelor în viaţă, fiind necesar în acest sens un acord în scris din partea titularului dreptului. Potrivit legii, publicitatea înşelătoare este definită ca publicitatea care, în orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce în eroare persoanele cărora i se adresează ori care iau contact cu aceasta şi care, din cauza caracterului înşelător, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv, prejudiciaza ori poate prejudicia un concurent. De asemenea, Codul de practică în comunicarea comercială prevede, relativ la protejarea intimităţii, în sensul în care comunicarea trebuie să nu înfăţişeze persoane – private sau publice – ori să facă referire la acestea fără acordul lor. Astfel de reprezentări sunt considerate intenţionate. Încălcarea dreptului la propria imagine şi a dreptului la nume pot fi valorificate fie împreună, fie separat, pe calea unei acţiuni civile, având ca temei legal legislaţia. Netbet și Unibet sunt doar câteva dintre companiile care folosesc pe pagina de Facebook de imaginea sportivilor, prin procedura intitulată transfer. O procedură ilegală, dealtfel. Și face acest lucru fie cu imaginea Simonei Halep, a fetelor de la tenis, a handbalistelor tricolore, a naționalei de fotbal, la Steaua, ba chiar și cu imagini din sportul internațional.

Reprezentanți ai unei case de avocatură specializată în astfel de spețe au menționat că această folosire abuzivă a imaginii unor personalități în scopuri comerciale se poate considera delict. Dreptul subiectiv de sine stătător cu caracter patrimonial, constând în prerogativa persoanei de a autoriza sau interzice reprezentarea imaginii sale în orice formă și prin orice mijloace (fotografie, desen, marionetă, sosie, caricatura, înregistrare video sau audio-vizuală ori multimedia) și de a controla exploatarea ulterioară a imaginii sale fixate (latura activă a dreptului la imagine) – drept prevăzut în cadrul dispozițiilor art.88 din Legea nr. 8/1996. Încălcarea acestor prevederi se poate sancționa cu închisoarea (minimum două luni-maximum șapte ani) și cu amendă de la 200.000 de lei la 10 milioane de lei, dacă fapta nu constitue o infracțiune mai gravă.

Horia Valuch, șeful operațiunilor NetBet în România, nu a dorit să dea un răspuns oficial demersului nost, la întrebarea “De ce Netbet folosește ilegal și abuziv imaginea unor sportivi de talie mondială pentru anumite reclame?”. Oficialul NetBet a ținut să puncteze pentru www.verticalnews.ro, doar că ”Nu doar NetBet face așa ceva. Și alții fac la fel!”. De asemenea, nici Traian Bota, partener al lui Horia Valuch, nu a dorit să-și asume un punct de vedere oficial în acest caz. Cu siguranță vor face mai multe declarații în fața organelor de anchetă.
Simonei Halep nu se va lăsa însă așteptată, apropiați ai sportivei admițând că este foarte probabil ca în următoarea perioadă să fie depusă o plângere penală. ”Simona va fi teribil de afectată când va auzi asemenea lucruri. Mai ales că imaginea ei este folosită de o agenție de pariuri. Care, culmea, îndeamnă lumea să parieze cu imaginea ei!”, a declarat un apropiat al familiei Halep pentru www.verticalnews.ro.

Până la această oră, nu am putut obține o reacție de la oficialii Unibet. (Vom reveni!)

Stiri recente

Zverev s-a calificat în semifinale la Mastersul de la Miami

Alexander Zverev, cap de serie 4, l-a învins pe Fabian Marozsan, locul 57 ATP, scor 6-3, 7-5, în sferturile...