AutoArena/ Un japonez hardcore

0
139

Noul Subaru Impreza WRX STi continuă cu demnitate tradiţia vechii generaţii. Este o sportivă adevărată, sălbatică, dar şi controlabilă, care se aşază bine pe drum şi oferă performanţe deosebite

Noua generaţie a Subaru Impreza a fost concepută încă de la început drept o maşină care să facă şi volum, nu doar să atragă prin performanţe, şi să se bată în special pe piaţa europeană cu numeroasele modele hatchback care sînt la vînzare. Versiunea de serie a noului Impreza a fost primită cu interes de clienţii din România, dar toată lumea aştepta cu nerăbdare versiunile WRX şi WRX STi. Cea de-a doua versiune a fost lansată recent pe piaţa europeană, iar eu am avut ocazia să o conduc pe circuitul de la Serres, din Grecia. Interesant ca design, avînd o lungime de 3,186 km, 9 viraje de dreapta şi 7 de stînga, acest circuit a fost o locaţie adecvată pentru a-mi da seama – fără a mă chinui prin traficul de pe drumurile publice – ce poate această maşină.

Cu siguranţă ştiţi deja amănunte despre designul şi dimensiunile noului Impreza, aşa că vă voi spune doar diferenţele dintre maşina de serie şi STi. Acesta din urmă are aripile evazate, un spoiler spate mai mare şi unul faţă cu alt design, care transformă destul de mult aspectul maşinii, plus un mic eleron poziţionat deasupra lunetei. Ca dimensiuni, STi este cu 55 mm mai lat decît Impreza şi are ecartamentele mai mari cu 45 mm pe puntea faţă şi cu 40 mm pe puntea spate. Caroseria versiunii STi diferă destul de mult de cea a modelului de serie. Suspensia forţează caroseria să suporte forţe mai mari, aşa că a fost nevoie de o ranforsare suplimentară. Majoritatea schimbărilor au fost efectuate în partea din spate. Spre deosebire de generaţia precedentă, acest nou model avea o mare problemă. Forţele generate de suspensie tind să afecteze partea din spate a caroseriei, distorsionînd-o pe laterale. Pentru a împiedica acest lucru, soluţia adoptată a fost introducerea pe interior a unor plăci de susţinere. Surprinzător, aceste forţe suplimentare acţionează şi asupra punţii spate în sine (ceea ce poate afecta ţinuta de drum şi manevrabilitatea, pentru că influenţează geometria suspensiei în condiţii de condus extreme), aşa că şi aceasta a fost ranforsată.

În partea frontală, suspensia a fost şi ea întărită. O bară rigidă a fost montată de la baza stîlpilor A şi pînă la şasiu (desupra roţilor faţă). De asemenea, a fost ranforsată şi susţinerea radiatorului.

Oricum, per total, noul Impreza este mai uşor decît cel vechi, în ciuda unui şasiu mult mai rezistent. Renunţîndu-se la unele subansamble faţă s-au salvat aproximativ 20-25 kg. Sub caroserie se afl ă deosebitul tren de rulare Subaru, care conectează motorul boxer cu patru cilindri la o tracţiune integrală simetrică, care a fost aranjată recent asemănător cu cea quattro de la Audi. Cutia de viteze cu 6 rapoarte este localizată în spatele punţii faţă, fi ind conectată direct la aceasta şi, prin diferenţial, la puntea spate. Motorul boxer se afl ă în faţa punţii frontale. STi are diferenţiale vîscocuplante. Suspensia spate multibraţ este nouă la această generaţie a Impreza, cum sînt şi braţele de aluminiu ale acesteia. Pe puntea faţă suspensia este neschimbată.

Sub capotă are un motor, evident, boxer, turbo, de 2.457 cmc şi 300 CP, care sînt disponibili la 6.000 rpm şi un cuplu maxim de 407 Nm la 4.000 rpm. Motorul se afl ă poziţionat mai jos cu 22 mm, iar diferenţialul central este şi el mai jos cu 10 mm. Frînele Brembo au etrieri cu patru pistoane, iar sistemul de frînare este mult mai rigid.

La interior, noile scaune sînt foarte comode, avînd suport lateral. Opţional, se poate echipa maşina cu scaune Recaro. Cam aici se reduc diferenţele faţă de modelul de serie în ceea ce priveşte poziţia la volan, care, apropo, poate fi reglat şi pe adîncime. Logo-ul STi se regăseşte pe praguri şi la interior, unde au fost folosite materiale de o calitate mai bună decît la Impreza de serie. Să trecem aşadar la treabă. Încă de la primul tur de acomodare pe circuitul Serres am remarcat comportamentul liniar al motorului. În jur de 4.000 rpm, unde curbele puterii şi cuplului se întîlnesc, maşina devine mult mai vioaie. Motorul este foarte fericit şi la 7.000 rpm, deşi un LED roşu se aprinde în mijlocul turometrului, solicitînd schimbarea treptei de viteză. Comportamentul motorului şi al maşinii diferă şi în funcţie de controlul dinamic al vehicolului (VDC). În modul Normal, maşina este foarte civilizată şi poate fi condusă fără probleme de oricine, dar în modul extrem, Sport, devine o adevărată bestie. Am schimbat din mers setările din discul de comandă de lîngă schimbător şi, accelerînd constant, maşina a plecat de sub mine, lăsînd impresia că ar fi intrat în funcţiune o a doua turbină, care, bineînţeles, nu există.

Frînele se simt solide şi efi ciente, deşi suferă uşor la capitolul feedback. Mi-a fost mai greu să-mi dau seama de subtilitatea direcţiei în cele 5 tururi de circuit pe care le-am făcut, însă, în linii mari, mi s-a părut sufi cient de agilă şi de precisă pentru o asemenea maşină. Ce m-a impresionat cel mai mult a fost abilitatea STI-ului de a se lipi pe drum. Foarte greu am ajuns să imprim un comportament subvirator maşinii, aceasta înscriindu-se fără mari probleme pe trasă. În momentul în care forţam şi puntea spate pleca în derapaj, nu aveam nici o problemă să controlez maşina, chiar dacă nu sînt un mic Solberg, cum se consideră mulţi şoferi de la noi. Ce-i drept, am fost ajutat pe circuit şi de cel mai experimentat copilot grec, Kostas Stefanis, în vîrstă de 40 de ani şi care, de-a lungul carierei, a alergat ca invitat la Race of Champions în Gran Canaria şi pe Stade de France alături de Hannu Mikkola, Juha Kankkunen, Steve Blomqvist, Tommi Makinen, Sebastien Loeb, Markku Allen, Miki Biasion, Emanuele Pirro, Armin Schwartz, Carlos Sainz, Francois Delecour, Gilles Panizzi, Valentino Rossi sau Walter Rohrl.

În concluzie, deşi am fost restricţionat la numai 5 tururi de circuit la Serres, noul Subaru Impreza WRX STi se anunţă o adevărată maşină hardcore, care va fi pe gustul pasionaţilor. În România se vor comercializa două tipuri de echipări, Impreza WRX STi FQ/LQ şi Impreza WRX STi BF, care vor costa 36.500 de euro, respectiv 34.500 de euro, fără taxe.

           

Continuarea in numarul 95
(29 ianuarie – 4 februarie 2008)
Sport Magazin

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here