AutoArena: Salonul Auto de la Detroit

0
75

Corvette ZR1

Unul dintre cele mai aşteptate supercar-uri ale anului şi-a făcut în sfîrşit apariţia oficială la Salonul Auto de la Detroit, primul mare eveniment auto al anului. Personificînd o experienţă de jumătate de secol în construcţia maşinilor de înaltă performanţă, Corvette ZR1 va avea aceeaşi putere cu a unui Ferrari 599 GTB, dar la aproape jumătate din preţul acestuia. Cel mai tare bolid pe care l-a produs grupul GM vreodată va ieşi clar în evidenţă, capota din fibră de carbon şi rotile cu jante cromate de 19 inch pe faţă şi 20 de inch pe spate punînd în umbră chiar şi un Z06. Sub capota lui ZR1 se petrec însă cele mai interesante lucruri, cei 620 CP ai motorului V8 supraalimentat de 6,2 litri cu numele de LS9 fiind suficienţi pentru a propulsa maşina dincolo de pragul celor 320 km/h. Motorul ce oferă 100 CP pe litru este conectat la o cutie de viteze manuală, cu 6 rapoarte, ce beneficiază de un ambreiaj special, cu disc dublu, conceput pentru a lucra cît mai bine cu propulsorul.

Ferrari F430 Spider Bio Fuel Concept

Precum bine se ştie deja, cei mai importanţi fabricanţi de maşini sport din Europa se pregătesc să întîmpine noile reglementări ale Uniunii Europene cu privire la poluarea mediului, căutînd soluţii care să le amplaseze nivelul emisiilor la o valoare cît mai sub pragul (ipotetic) de 140 g/km. Ferrari este unul dintre cei mai activi, testînd o mulţime de metode de reducere a maselor maşinii sau motoare consumatoare de combustibili alternativi, precum cel de pe acest concept, F430 Spider Bio Fuel, prezentat la Salonul Auto de la Detroit. V8-ul, modificat să funcţioneze şi cu bioetanol E85, are o putere cu aproape 10 cai mai mare, comparativ cu surata pe benzină, şi un cuplu cu circa 4% mai ridicat, însă consumă cu aproape 5% mai puţin combustibil. Din păcate însă, bolidul din Maranello nu va intra în producţia de serie în viitorul apropiat, italienii motivîndu-şi decizia prin faptul că E85 nu este disponibil la scară largă decît în zonele în care vînzările Ferrari sînt “neglijabile”, precum Statele Unite, Brazilia şi Suedia. Totuşi, unul dintre oficiali a declarat că, în cazul în care E85 va începe să fie disponibil la scară largă într-un stat precum California (unde Ferrari vinde cam 10% din întreg volumul înregistrat la nivel global), F430 Spider Bio Fuel Concept ar putea deveni realitate mai repede decît s-a prevăzut iniţial.

Mitsubishi Lancer Ralliart

Constructorul japonez a îmbogăţit gama cu două noi modele, prezentînd versiunea sportivă Ralliart a noului Lancer şi o variantă nouă, de 2,4 litri. În timp ce vîrful de gamă, Lancer Evolution, rivalizează cu Subaru Impreza WRX STI, noul Ralliart va concura cu Impreza WRX. Pe hîrtie, se pare că noul Ralliart are tot ce îi trebuie, avînd un motor nou turbo cu 4 cilindri, de doi litri, derivat din propulsorul de pe Evo X, care dezvoltă o putere maximă de 240 CP şi un cuplu de 343 Nm. Acesta lucrează cu o transmisie SST manuală/automată cu dublu ambreiaj şi cu un sistem de tracţiune integrală permanentă cu Active Center Differential (ACD). Puterea este transmisă roţilor faţă sau celor din spate în funcţie de condiţiile de drum. Ralliart, al cărui aspect exterior se bazează pe liniile sportive şi dimensiunile lui Lancer, se va diferenţia totuşi de celelalte modele din această gamă datorită părţii frontale, mult mai agresivă, şi a prizelor de aer de pe capota motorului, a spoilerului spate modificat, care include cele două evacuări cromate, dar şi a prizelor de aer de pe capota motorului din aluminiu. La interior se remarcă scaunele Recaro, împrumutate tot de la fratele mai mare, precum şi materialele plăcute la pipăit, capitol la care se pare că Ralliart-ul este superior lui Evo X.

Cutie cu dublu ambreiaj de la Volvo

Suedezii au prezentat în mod oficial la Salonul Auto de la Detroit propria versiune de cutie cu dublu ambreiaj, una automată, denumită Powershift. Avînd 6 trepte, ea va debuta începînd cu luna februarie pe versiunile diesel ale modelelor C30, S40 şi V50. Evident, cei de la Volvo susţin că această cutie creşte performanţele şi scade consumul. Transmisia – care poate suporta pînă la aproximativ 450 Nm – ajută ca fiecare dintre cele trei maşini enumerate să atingă suta sub 10 secunde şi să consume, în medie, 5 litri la fiecare 100 de kilometri. Powershift reduce, de asemenea, şi emisiile de CO2. “Consumul mai mic, coroborat cu perfomanţe mai mari, pare o utopie, dar Powershift a demonstrat că tehnologia modernă pare să încalce orice regulă scrisă şi nescrisă de pînă acum”, a declarat Magnus Jonsson, vicepreşedintele departamentului de Cercetare- Dezvoltare de la Volvo.

Mazda Furai

Avînd un nume care în limba japoneză înseamnă “Sunetul vîntului” şi cu un slogan, “Sufletul unei maşini sport”, care vorbeşte de la sine, Mazda Furai Concept a fost prezentată oficial la Detroit. Prin conceptul Furai, constructorul nipon marchează împlinirea a 40 de ani de existenţă a motorului său rotativ şi de istorie în motorsportul internaţional. Potrivit declaraţiilor oficialilor japonezi, Furai Concept are rolul de a umple golul dintre maşinile de curse pur-sînge şi modelele performante de stradă, aşa-numitele supercar-uri. Sub capota acestui supercar se găseşte propulsorul rotativ 20B de 450 de cai-putere, preparat astfel încît să funcţioneze 100% cu ethanol (E10) – furnizat de partenerul BP -, în timp ce şasiul a fost preluat de pe modelul Courage C65, care a participat în American LeMans Series în 2005 şi 2006. Liniile exterioare ale conceptului, care fac parte din conceptul de design Nagare, vor constitui baza pentru viitoarele modele de serie produse de Mazda. Din păcate, însă, niponii au declarat că Furai va rămîne doar la stadiul de concept.

Audi R8 V12 TDI

Audi a făcut valuri anul trecut, cînd a lansat modelul R8, un supercar de lux foarte accesibil şi plăcut la condus. Acum, constructorul din Ingolstadt a mers mai departe cu acel proiect, montînd sub capota maşinii un turbo diesel V12 de 500 CP, economic şi puternic deopotrivă, care face ca R8 să poată fi considerată în acest moment o maşină perfectă. Versiunea diesel se poate lăuda cu nişte cifre şi performanţe excepţionale. Are motor V12 de 6,2 litri care dezvoltă 500 CP şi un cuplu de 1.000 Nm, care face ca R8-ul să demareze de la 0 la 100 km/h în doar 4,2 secunde. Cu toate acestea, Audi va avea ceva obstacole de trecut, cel puţin în Statele Unite ale Americii, unde diesel‑urile au fost destul de rare în ultimii ani, iar clienţii trăiau cu impresia că motoarele pe motorină sînt aceleaşi agregate zgomotoase care fac mult fum, ca cele din anii 70. Însă Audi poate folosi R8-ul pentru a ataca această percepţie şi poate să-i convingă pe americani că diesel-urile sînt nişte maşini sexy şi la îndemîna oricui. Iar R8 este sexy, cu siguranţă. În afara modificărilor exterioare, R8 V12 TDI poate atinge o viteză de top de peste 300 km/h, iar impresionantul cuplu motor este disponibil de la 1.750 rpm, ceea ce înseamnă că demarajul este extrem de violent. Asemenea altor propulsoare V12, sound-ul este de mare efect. Exteriorul atrăgător se caracterizează prin noile prize de aer mai mari, prin deflectoarele laterale de tip plasă, care sînt mai largi, precum şi prin spoilerul îngust, dintr-o bucată, realizat din aluminiu, care uneşte difuzoarele faţă şi spate pe sub pragurile lărgite. Fiind vorba despre un concept, încă nu se ştie dacă partea superioară a carcasei motorului, care este din fibră de carbon, se va regăsi şi pe versiunea de serie.

Mercedes GLK

După ce recent a dezvăluit noul GLK Freeside Concept, constructorul german a prezentat cel de-al doilea studiu de design bazat pe viitorul SUV compact GLK, denumit Townside Concept, la eveniment fiind prezentă ca invitat special şi Kim Catrall, actriţa din serialul “Totul despre sex”. În timp ce Freeside Concept a fost prezentat ca un off-roader clasic, Townside Concept este destinat acelei categorii de oameni care preferă să ruleze pe şosea. Modelul are amortizoare mai scurte (ceea ce diminuează garda la sol cu 30 mm) şi jante lucioase din aliaj. Proiectat pentru a avea abilităţi on-road, Townside este practic gata pentru producţia de serie, pe care însă nu se vor regăsi, spre exemplu, liniile foarte profilate ale caroseriei, în special cea de pe capota motorului. Deşi nu s-au spus prea multe despre motorizări, acestea ar putea fi aceleaşi de pe Freeside Concept: benzină V6 de 228 şi 268 CP sau diesel CDI BLUETEC de 224 CP (pentru piaţa americană), în timp ce pentru Europa ar putea fi oferite, în plus, şi motoare diesel în 4 cilindri.

VW Passat CC

Constructorul german a prezentat la Salonul Auto de la Detroit, în premieră mondială, noul Volkswagen Passat CC cu patru uşi, un model care oferă confort, dinamism şi un interior sportiv şi spaţios. Bazat pe platforma Passat, coupe-ul este modelul al cărui concept a fost inspirat din cel al lui Mercedes CLS, avînd o gardă la sol mai joasă cu 5 cm decît Passat sedan şi o lungime mai mare cu 3 cm. Passat CC va fi disponibil în trei versiuni de motorizare pe benzină – 1.8 TSI / 160 CP, 2.0 TFSI / 200 CP (aceasta după lansarea europeană, care va avea loc în al doilea trimestru din 2008, şi pentru pieţele americane, în al patrulea trimestru) şi vîrful de gamă V6 3.6 FSI / 300 CP – şi două diesel-uri – 2.0 TDI / 140 CP şi 2.0 TDI / 170 CP. Puterea este transmisă către roţile din faţă – opţional tuturor celor patru roţi – prin intermediul unei cutii de viteze DSG cu şapte trepte.

Jeep Renegade

Chrysler şi-a început pleiada de prezentări de la Detroit cu marca Jeep, care a adus în fata publicului noul concept Renegade. Prin acesta, Jeep propune un nou prototip hibrid, economic şi de mici dimensiuni. De la prima incursiune printre caracteristicile tehnice ne atrage atenţia consumul acestui vehicul: 2,3 litri la 100 km/h. Jeep Renegade este un hibrid motorizat de un diesel Bluetec, care funcţionează în paralel cu un motor electric dublu. Autonomia conceptului hibrid este incredibilă, aproximativ 650 de km. Partea electrică, alimentată cu baterii litium-ion, este asigurată de un propulsor electric dual de 268 CP, care asigură singur o autonomie de 65 de km. Diesel-ul Bluetec de 1,5 litri cu trei cilindri aduce o putere adiţională de 115 căluţi. Din punct de vedere estetic, Jeep Renegade este gîndit ca un vehicul simplu, axat pe ideea de funcţionalitate. Fiind un 4×4, Renagade este o soluţie off -road care oferă funcţionalitate şi relaxare pasagerilor.

Buick Riviera

Acest nume este o legendă peste Ocean, unde General Motors a comercializat 1,1 milioane de exemplare a opt generaţii de Buick, de-a lungul a 33 de ani. Primul prototip al unui posibil urmaş a fost prezentat în luna aprilie a anului trecut, fi ind un proiect la care americanii au colaborat cu inginerii de la compania chineză SAIC. Motivul pentru acest joint-venture a fost dat de faptul că marca Buick este foarte populară în China. Dar acest Riviera nu este menit să-i impresioneze doar pe asiatici, tocmai de aceea este prezent acum, la Detroit, şi va fi expus şi la salonul de la Chicago (8-17 februarie). Şi de impresionat sigur va impresiona, fi e prin liniile unduioase (dar în acelaşi timp agresive), fi e prin portierele ce se deschid în sus, în genul celor de pe Mercedes 300SL. Caroseria de 4,71 m lungime este construită din materiale plastice şi ascunde un interior confi gurat după schema 2 plus 2. Vizavi de viitorul concret al acestui exerciţiu de stil, cei de la GM sînt încă destul de rezervaţi, dar au lăsat de înţeles că, în cazul unei reacţii adecvate a publicului american, sînt dispusi să-l producă în serie.

Ford F-150

Cea mai populară camionetă din Statele Unite, Ford F-150, a suferit un facelift major menit să o menţină în faţa concurenţei, pe care producătorul american a hotărît să îl lanseze cu ocazia celui mai important salon auto organizat dincolo de Ocean. “Ford F-150 este o legendă americană, un lider de la care clientii aşteaptă tot ce este mai bun pe piaţă”, a declarat preşedintele lui Ford America, Mark Fields, iar asta se remarcă aproape instantaneu, după ce vezi uriaşul calandru cromat cu două bare orizontale sau stopurile la fel de generos dimensionate, ornate de asemenea cu inserţii cromate. Celebrul design “Built Tough” nu este doar un slogan: pe dedesubt, şasiul separat de tip scară, alcătuit din traverse turnate prin hidroformare, a fost întărit suplimentar, astfel încît maşina poate acum tracta greutăţi şi mai mari. Din echiparea standard nu lipsesc AdvanceTrac, sistemul anti-rostogolire (RSC), sistemul de stabilizare a rulotei şi o groază de îmbunătăţiri la nivelul siguranţei pasive menite să crească scorul camionetei la crash testele NHTSA. Ca motorizări, vor fi oferite o serie de trei propulsoare V8 ecologice, cel mai mare dintre ele – cu o capacitate cilindrică de 5,4 litri – fi ind modifi cat pentru a putea consuma inclusiv etanol E85. Mult mai difi cil însă decît alegerea motorului va fi cînd va veni vorba de confi guraţia maşinii, noul F-150 punînd la dispoziţie nu mai puţin de 35 de combinaţii diferite, alcătuite pe baza a trei tipuri de cabină, patru de benă şi şapte niveluri de echipare.

Land Rover LRX

Una dintre vedetele NAIAS 2008 este conceptul Land Rover LRX, model care previzionează viitorul SUV compact al constructorului britanic, “Baby” Freelander aşa cum îl numesc englezii. Conceptul LRX are roţi de 20 inch, un plafon panoramic din sticlă şi o gardă la sol de doar 13 cm. La interior, LRX Concept are tapiserie din piele în două nuanţe, o consolă centrală prelungită pînă în spate şi inserţii din aluminiu şi oferă un spaţiu sufi cient pentru patru adulţi. Versiunea fi nală de serie va fi lansată în 2009 şi ar putea oferi şi o variantă hibrid.

SportMagazin numarul 94 (22 – 28 ianuarie 2008)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here