AutoArena: Revolutie japoneza

0
84

Noul Lancer este nu doar o evoluţie faţă de cel precedent, ci o adevărată revoluţie, care este susţinută şi de preţuri

La 90 de ani după ce a lansat primul său automobil (Model-A, în 1917), Mitsubishi a lansat unul dintre cele mai ambiţioase proiecte ale sale, prima platformă globală, numită “Proiectul global”, cu care am luat contact în octombrie 2005, cînd s-a lansat prima generaţie a Outlander.

Dezvoltată în colaborare cu Chrysler, aceasta este rezultatul unei investiţii de multe milioane de dolari, stînd la baza a numeroase modele Mitsubishi, printre care şi noua familie Lancer – Sports Sedan, Sportback, Ralliart şi Evolution, respectiv Delica, un crossover dedicat pieţei japoneze. Toate aceste modele au elemente comune, cum ar fi podeaua, suspensia faţă, elemente electronice, sistemul AWC (All Wheel Control) şi structura de aluminiu, toate acestea provenind din activitatea depusă de-a lungul timpului de Mitsubishi în sporturile cu motor. Aşadar, noul Lancer este doar ultimul model produs pe această platformă şi care nu este o evoluţie – ca să folosesc un termen deja sinonim cu Mitsubishi -, ci o adevărată revoluţie. Spun asta pentru că, fără nici o îndoială, această generaţie nu mai are nimic în comun cu precedenta, dacă facem abstracţie de numele producătorului. Dacă excludem versiunile Evolution, vechiul Lancer nu avea multe lucruri deosebite, poate cu excepţia performanţelor la care te aşteptai de la o maşină din segmentul său. Rezistenţa fi zică nu este un punct forte al maşinilor compacte, însă noul Lancer, construit pe platforma de care vă vorbeam, are o rigiditate la torsiune mai mare cu 56% decît cel vechi, adică pînă şi modelul de bază este mai rezistent decît un Evo dezvoltat pe vechea generaţie. Din punct de vedere al dimensiunilor, lungimea este cam aceeaşi, lucru considerat normal de Mitsubishi, avînd în vedere că Lancer era unul dintre cele mai mari modele din segment. Lăţimea şi ampatamentul contribuie şi ele la spaţiul interior generos al maşinii, în care şi o persoană înaltă poate sta confortabil la volan. Singurul minus în ceea ce priveşte ajustările pentru poziţia de condus este lipsa de reglare pe adîncime a volanului, tradiţie ce se continuă la modelele Mitsubishi. În rest, se stă bine în maşină, iar noul Lancer este rezistent ca structură, target-ul Mitsubishi fiind obţinerea a 5 stele la testele Euro-NCAP.

Comportamentul dinamic este marele atu al maşinii. Setarea suspensiei este un compromis reuşit între confort şi performanţă, direcţia răspunde la cea mai mică mişcare a volanului, iar feedback-ul este prompt. Motorul diesel de doi litri şi 140 CP, de provenienţă Volkswagen, este destul de zgomotos şi lasă impresia că se plafonează. Eu am fost mai plăcut impresionat de propulsorul pe benzină de 1,8 litri şi 143 CP, care este mult mai dinamic, ce-i drept, numai dacă îl foloseşti de pe la 3.500 de ture în sus. Transmisia manuală cu 6 viteze este precisă, bine etajată, şi timoneria are o cursă scurtă şi plăcută. Surpriza a fost cutia de viteze automată, care schimbă extrem de repede rapoartele şi, cel mai important, pusă în modul Sport te lasă pe tine să controlezi maşina din clapetele de pe volan, fără să-ţi schimbe viteza, chiar dacă ajungi şi la 6.000 rpm.

Pe lista de rivali ai celor de la Mitsubishi sînt multe maşini, plecînd de la Alfa Romeo 159 şi Volvo S40 (modele de la care s-a plecat iniţial, fi ind considerate ca standarde în ceea ce priveşte dinamica şi stilul) şi ajungînd la Volkswagen Jetta, Renault Megane, Hyundai Elantra sau Ford Focus. Practic, atuurile noului Lancer în duelul din segmentul compactelor berline sînt dinamica şi preţurile accesibile, lucru ce îl poate ajuta să fi e un model de succes.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here