AutoArena: Quantum leap

0
77

Chiar dacă eşti una dintre cele mai căutate case de design din lume şi ai în portofoliu nenumărate creaţii care au devenit legende ale lumii auto, nu înseamnă că nu poţi evolua.

La Geneva, Giugiaro a decis că e vremea să arunce un ochi în viitorul său. Două probleme arzătoare macină locuitorii acestei planete în timp ce citiţi aceste rînduri: războiul americanilor cu lumea arabă şi pericolul autodistrugerii la nivel planetar pe seama infl uen ţelor negative avute asupra climei în ultimii 100 de ani. Amîndouă tind să capete efecte pandemice, amîndouă au atins în unele momente cote paranoice, dar există totuşi o diferenţă între ele: prima se va sfîrşi într-un fel sau altul în viitorul apropiat, iar cea de-a doua abia a început cu adevărat.

Şi, cum o problemă aflată în faze incipiente îşi caută soluţii, oricine implicat încearcă să o rezolve. Iar unul din salvatorii viitorului vrea să fi e şi Giugiaro, carosierul care a decis să prezinte la Geneva primul său vehicul 100% ecologic. Maşina se numeşte Vad.ho, un joc de cuvinte între Vadò, zona industrială din Moncalieri unde se afl ă sediul companiei şi italianul pentru “eu merg”, şi simbolul hidrogenului. Astfel, rezultatul este apropiat propoziţiei “merg cu hidrogen”. Da, propulsia acestei maşini este unul dintre punctele pe care cei de la Giugiaro încearcă să-l sublinieze în mod deosebit căci, mulţumită aportului celor de la BMW, acest eco-car nu este tocmai o găgăuţă: propulsorul V12 este cel preluat de pe Hydrogen 7.

Totuşi, acest concept îşi spune poezia cu mult înainte de a ridica capota motorului. Ca să înţelegeţi ce vreau să spun, tot ceea ce trebuie să faceţi este să priviţi maşina: vă asigur că încercările de a găsi ceva similar în viaţa de zi cu zi vor fi zadarnice. Vad.ho arată ca o combinaţie mai mult sau mai puţin in s pi rată între o navă din “Mars Attacks” şi o şalupă a pazei de coastă, dar acest design ciudat reuşeşte cumva să se contrabalanseze printr-o împărţire inedită a volumelor maşinii: pe lungime, în două secţiuni inegale. Cea din dreapta este casă pentru motorul V12; cea din stînga adăposteşte habitaclul futuristic, în care pot lua loc regeşte (spaţiul este calculat la nivelul unui sedan de lux), doi pasageri unul în spatele celuilalt. Ambele sectoare sunt supervizate de prezenţa a două uşi gigantice trapezoidale şi de o pereche de blocuri optice inedite, care conţin proiectoarele, farurile adaptative cu tehnologie LED, camere video şi prize de aer pentru habitaclu. Spatele nu este la fel de spectaculos, dar capacitatea portbagajului da, mai ales dacă luăm în considerare faptul că avem de-a face cu un supersport: 550 de litri.

Cockpitul lui Vad.ho este cel puţin la fel de interesant: turnat în policarbonat, el adăposteşte un post de conducere cu care ar putea fi familiarizat doar Luke Skywalker. În centrul atenţiei se afl ă fără îndoială scaunul cu cotiere integrate, pe care sunt montate o pereche de joystickuri. Ele sunt cheia către controlul conceptului, servind la actul condusului şi la controlarea funcţiilor secundare ale maşinii (precum sistemul de entertainment). Pentru a facilita manevrele în curbe şi a nu obliga şoferul să-şi rotească încheieturile, joystick-urile au fost dotate cu două prize speciale, care ajută la realizarea mişcărilor respective. Împreună cu pedalierul, sînt singurele componente mobile ale acestui scaun, care, în schimb, este fi xat de şasiu. Nici pasagerul din spate nu a fost uitat: el poate accesa datele stocate în consola centrală tot prin intermediul unui joystick şi poate vedea ceea ce selectea ză cu ajutorul a două monitoare montate în spătarul scaunului celui din faţă. Cireaşa de pe tort rămîne însă prezenţa camerelor de luat vederi, folosite pentru tot soiul de sarcini: fi lmarea feţelor celor doi ocupanţi şi redarea imaginilor pe monitoare reciproce pentru a îmbunătăţi interacţiunea dintre ei, realizarea unei parcări perfecte sau condusul pe timp de noapte cu ajutorul infraroşiilor. Viitorul sună tot mai bine, nu-i aşa?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here