AutoArena/ Noua taxa de ”poluare”

0
68

Guvernul român a aprobat noua taxă auto, denumită taxă de poluare, care va intra în vigoare la 1 iulie şi are caracter retroactiv

Taxa de poluare auto va fi stabilită în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe, şi va scădea o dată cu valoarea autovehiculului, noul sistem de calcul fiind aprobat de Executiv.

Taxa pentru maşinile cu motorizări tip Euro 4 sau Euro 3 va fi calculată în funcţie de mai multe criterii, precum emisiile de dioxid de carbon. “Proporţia va fi de 30% dioxid de carbon şi 70% alte noxe pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3. Am luat în considerare nu numai emisiile de noxe privind standardul Euro 4, dar şi emisiile de praf”, a spus ministrul Mediului, Attila Korodi, menţionînd că valoarea taxei scade o dată cu valoarea maşinii la acelaşi tip de poluare.

Fără taxă la Euro 5

În cazul acestor maşini, taxa va fi calculată pe baza emisiei de CO2, exprimată în grame/ km, înscrisă de constructor în documentele de identificare cu ocazia omologării, de taxa specifică exprimată în euro/gram CO2, de capacitatea cilindrică, de taxa specifică pe cilindree – la care se aplică o cotă de reducere în funcţie de vechime -, conform proiectului de ordonanţă de urgenţă discutat săptămîna trecută de Guvern.

Pentru maşini cu motoare Euro 5, hibride şi electrice, nu se plăteşte taxa auto.

În cazul autovehiculelor cu motoare diesel echipate cu filtru de particule, cuantumul taxei se reduce cu 25%.

Ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, a arătat că taxa auto va creşte cu cît maşina poluează mai mult. “Principiul se păstrează. Maşinile, cu cît au o tehnologie mai veche şi, din acestă cauză, emit mai multe noxe, au o taxare mai mare, deci cu cît poluează mai mult, au o taxare mai mare”, a spus Vosganian. El a mai precizat că taxa de poluare auto va reprezenta 2-3% din valoarea maşinii şi a prezentat exemple în acest sens.

Astfel, pentru un Logan nou pe benzină cu motor Euro 4 de 1.400 cmc, cu 75 CP, noua taxă auto, aplicabilă de la 1 iulie, va fi de 245,8 euro, faţă de 160,6 euro conform actualului algoritm. Pentru acelaşi autoturism, dar echipat cu un motor de 1.600 cmc, care dezvoltă 90 CP, noua taxă va fi de 387,6 euro, faţă de 183,6 euro în prezent. Pentru un Logan cu motor diesel de 1.500 cmc (85 CP) taxa auto va fi de 315 euro, faţă de 172,1 euro după Codul fiscal actual.

Taxe mai mici şi la vechituri

La categoria Euro 1, taxa coboară de aproape trei ori la maşinile cu vechime de 10-11 ani şi capacitate de 1.400 cmc, de la 3.606 euro la 1.323 euro. Diferenţa dintre nivelurile actuale şi cele propuse de Guvern scade o dată cu creşterea capacităţii. Autoturismele de 1.600 cmc, vechi de 10-11 ani, vor fi taxate cu 2.376 euro, faţă de 4.121 în prezent, cele de 1.900 cmc cu 3.591 euro faţă de 4.894 euro, iar cele de 2.000 cmc cu 3.780 euro, comparativ cu 5.152 euro.

Noua taxă va depăşi nivelurile actuale la maşinile Euro 1 de 2.500 cmc, pentru care se vor plăti 6.750 euro, faţă de 6.439 de euro în prezent. Aceeaşi situaţie se regăseşte la motoarele Euro 1 de 3.000 de cmc, unde taxa va creşte de la 7,727 euro la 11.340 euro.

La vehiculele non-euro, vechi de 15-16 ani, grila stabilită de Guvern indică taxe de 735 euro pentru motoarele de 1.400 cmc (faţă de 4.007 euro în prezent), 1.320 de euro la motoare de 1.600 cmc (faţă de 4.579 euro), 1.995 euro la motoare 1.900 (faţă de 5.438 euro) şi 6.300 euro la motoare de 3.000 de cmc (faţă de 8.586 euro).

Noul sistem de calcul a taxei auto a fost agreat de către Comisia Europeană.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here