AutoArena: Crocodilul de munte

0
110

Cayman S este o poveste de succes a producătorului de maşini sport din Stuttgart. Am avut ocazia să testăm un exemplar pe drumurile româneşti de la Poiana Braşov.

Acum ceva vreme am avut ocazia să testăm un Porsche Cayman în Germania. Era vorba despre versiunea de bază de 245 CP. Lansată ulterior modelului Cayman S, versiunea de 245 CP ne-a impresionat prin agilitate şi prin echilibru. Cayman s-a dovedit atunci a fi un coupe sport cu două locuri cu un comportament neutru datorat amplasării centrale a motorului. Însă, întotdeauna ne-am întrebat cum se comportă fratele mai puternic, Cayman S. Ocazia s-a ivit în România şi am ales drumurile de munte din jurul staţiunii Poiana Braşov pentru a îl pune la încercare.

Modelul de bază Cayman este animat de propulsorul boxer cu şase cilindri de 2,7 litri ce dezvoltă 245 CP. Versiunea Cayman S are o “inimă” mai mare de 3,4 litri. Tot şase cilindri boxer, dar puterea dezvoltată este de 295 CP. Plus o serie de diferenţe estetice la exterior.

Motorul de 3,4 litri este o versiune mărită a propulsorului de 3,2 litri ce se găsea sub capota modelului Boxster S de acum o generaţie. După faceliftul adus modelului Boxster, acesta foloseşte aceleaşi motoare ca şi Cayman. Cele două modele sînt de fapt înrudite, Cayman fi ind de fapt versiunea coupe a modelului Boxster.

La prima privire diferenţele dintre Cayman şi Cayman S nu sînt majore. Dar sînt cîteva elemete care fac diferenţa. Evacuarea centrală este dublă la S şi simplă la Cayman, etrierii sînt vopsiţi la S, în timp ce Cayman îi preferă simpli. Lista poate continua mai ales cu dotările opţionale. Cayman S vine, cum e şi normal, ceva mai bine dotat decît fratele său mai puţin puternic.

Încă o dată am fost impresionaţi de prezenţa în metal a modelului Cayman. Mult mai sexy decît în orice poză şi admirabil în culoarea roşie. Pe lîngă un 911, Cayman pare mic, dar, în realitate, dimensiunile sînt bine proporţionate. Designul clasic şi linia inconfundabilă Porsche fac din Cayman genul de maşină care nu va fi niciodată demodată.

La volan, poziţia este deja familiară. Joasă, dar atît cît trebuie şi cu reglaje care te fac să îţi găseşti rapid poziţia perfectă la volan. Întoarcem cheia de contact amplasată clasic în stînga şi boxerul se trezeşte la viaţă cu un aspru sunet metalic. Diferenţa de 50 CP faţă de Cayman deja se simte doar prin sunet. Diferenţele se văd şi din cifrele din lista de performanţe. Viteza maximă este de 275 km/h, iar acceleraţia de 0 la 100 km/h se face în 5,4 secunde. Cutia cu şase trepte este standard la S, în timp ce la Cayman-ul normal este doar opţională. Cayman este primul coupe cu motor central construit de Porsche din 1969, cînd fabrica modelul 914. Acest lucru ajută Cayman-ul în a friza prefecţiunea în ceea ce priveşte ţinuta de drum. Dacă un 911 se poate dovedi intimidant, Cayman este înţelegător. Porsche a rescris standardele în acest domeniu. Pe virajele de la Poiana Braşov, Cayman a dovedit încă o dată că are o ţinută absolut neutră. Subvirarea este un fenomen care apare doar cînd limitele sînt trecute, iar dacă vrei să te distrezi, decuplezi ESP-ul şi “coada” va pleca atît cît trebuie pentru un pic de distracţie. Plăcerea de a negocia viraje la volanul unui Cayman S este dublată de precizia cutie de viteze. Ca la orice Porsche, această are o acţiune scurtă, precisă şi acel feeling de greutate care îi dă un feeling special.

Frînele sunt o obsesie Porsche şi Cayman S nu face excepţie. Maşina frînează excepţional de eficient chiar şi atunci cînd frînele sînt supuse abuzului. Nu există urmă de fading.

Spre deosebire de un 911, Cayman are doar două locuri. În habitaclu nu există prea mult loc pentru depozitarea de obiecte. În schimb, avem două portbagaje datorită motorului amplasat central. Nici unul nu este foarte mare, dar oferă suficient spaţiu pentru un bagaj decent.

În România, preţul pentru un Cayman S pleacă de la 54.548 euro fără TVA. Lista de opţiuni va mai creşte însă acest preţ. Chiar şi aşa, faptul că acest preţ este mult mai mic decît un cel al unui 911, iar ţinuta de drum este superioară, Cayman S este un automobil aproape perfect.

AutoArena: 30 iulie 2007

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here